Van saaie taken tot creatieve cursussen: de rol van AI in Moodle

  • Moodle tips
  • >
  • Van saaie taken tot creatieve cursussen: de rol van AI in Moodle

De impact van AI op leren in een LMS

Generatieve kunstmatige intelligentie (AI) heeft het potentieel om de toekomst van het online leren flink te transformeren. Wat de impact gaat worden, weten we nu nog niet. Wel kunnen we een aantal thema’s beschrijven waar Moodle de meerwaarde in ziet en die passen in de mensgerichte benadering van Moodle op AI.

Een andere ontwikkeling binnen de organisatie van Moodle HQ heeft ook impact op deze ontwikkelingen. Nu Scott Anderberg de nieuwe CEO is, kan oprichter Martin Dougiamas zich volledig richten op innovaties binnen Moodle. We weten uit zijn keynotes van de afgelopen Global MoodleMoots dat hij een enorme fan is van AI. Dat belooft veel goeds 🙂

Welke thema’s van AI

Er zijn een aantal thema’s waar AI al snel meerwaarde heeft bij het online leren. Zowel bij het maken van leercontent, het begeleiden van studenten als tools voor docenten om hun werk effectiever te maken.

Geen saaie en herhalende taken meer voor docenten

In de visie van Moodle zal het meesterschap van docenten en de persoonlijke interactie met studenten de basis blijven van goed onderwijs. Als voormalig leraar weet ik dat er ook taken zijn die dagelijks terug keren. Denk aan administratieve taken en het beoordelen van werk van studenten. Hierin heeft AI een toegevoegde waarde. Met AI kan je het beoordelen van ingeleverd werk en het geven van feedback automatiseren. Ook kan je voorspellingen laten genereren door AI zodat je als docent weet waarop je actie kan ondernemen. Dit soort AI-tools bestaan ​​al en zijn beschikbaar in de Moodle Plugin database.

Versnel het ontwikkelen van creatieve en boeiende cursussen

Eén van de zaken die altijd veel tijd in beslag neemt, is het ontwikkelen van cursussen die aantrekkelijk en leerzaam zijn. Ook hierbij kunnen AI-tools van meerwaarde zijn. Denk aan tools om afbeeldingen en infographics te genereren, toetsvragen maken op basis van teksten en complexe thema’s samen te vatten. Nu al kan je hiermee experimenteren met de AI-connectortools.

Verbeter de toegankelijkheid

Bij studenten met leerproblemen of een beperking maar ook voor buitenlandse studenten, kan je AI inzetten om het leren te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan het aanpassen van de leercontent naar een lager leesniveau of het omzetten van tekst naar audio.

Door de presentaties van de studenten te analyseren met AI, kunnen vroegtijdig patronen ontdekt worden die kunnen duiden op leerproblemen. Docenten kunnen hierdoor sneller ingrijpen en de nodige hulp bieden.

Bied directe en persoonlijke ondersteuning

We weten dat directe feedback belangrijk is voor het leerproces. Een AI-assistent kan die feedback op maat geven op basis van de vorderingen van de student. Denk aan inhoudelijke feedback op ingeleverd werk, extra uitleg bij complexe thema’s en opmerkingen over nadere deadlines. Maar ook een AI-chatbot in een Moodle cursus kan makkelijk hulp bieden aan studenten.

Bespaar tijd door het automatisch maken van quizzen en beoordelingen

AI-tools kunnen de administratieve lasten voor docenten verminderen door toetsvragen te genereren op basis van de cursusinhoud. Met het geautomatiseerd beoordelen van meerkeuzetoetsen en invultoetsen kunnen docenten meer tijd kunnen besteden aan instructie en interactie met studenten.

Toetsgenerator AI in Moodle

Blijf op de hoogte

Vul je e-mailadres in en lees als eerste onze blogs over Moodle.

Voeg je bij 1.910 andere abonnees
Hand click
Nieuws en tips over Moodle

Ontvang van elke blog die wij schrijven een notificatie op je e-mailadres, zodat je goed op de hoogte blijft over Moodle.
Afmelden is altijd mogelijk.

Voeg je bij 1.910 andere abonnees