AI-subsysteem in Moodle? Wat kan ik verwachten?

Artificial Intelligence (AI) is in opmars en Moodle ontwikkelt een AI-subsysteem. Wat betekent dit voor jou als docent, student of functioneel beheerder? In deze blog bespreken we wat we kunnen verwachten van Moodle HQ en hoe deze ontwikkeling past binnen de mensgerichte AI-principes die ze zelf hebben opgesteld.

AI-subsysteem

Docenten en studenten willen diverse AI-tools gebruiken, zoals het creëren van content, geven van geautomatiseerde feedback en voorspellingen over de voortgang van studenten en klassen. Aan de andere kant willen functioneel beheerders de controle houden wat er in de Moodle site gebeurt. Ze willen niet voor elke nieuwe AI-tool veel werk doen om de API’s in te stellen en de rollen en rechten op de juiste manier te configureren. Daarnaast moet er eenduidig beleid komen om te bepalen op welke plaatsen de AI-tools beschikbaar komt voor de verschillende gebruikers.

Het AI-subsysteem zal toegang geven via subplugins tot meerdere bekende “AI-providers” zoals OpenAI. Iedere aanbieder van een AI-tool kan dan zelf een subplugin ontwikkelen die aansluit op de standaard die Moodle heeft neergezet. Dit lijkt sterk op de manier waarop anti-plagiaat-tools worden geïntegreerd met de opdrachtenmodule.

Training van AI-tools

Het is belangrijk op te merken dat AI-tools niet van nature “intelligent” zijn; ze worden intensief getraind om beter te presteren.Moodle denkt na over de integratie waarbij de content uit Moodle gebruikt wordt om AI-tools te trainen. Dit is wel een spannende ontwikkeling. De veiligheid van jouw data en de performance van jouw Moodle site zijn enorm belangrijk. Aan de andere kant weten we dat AI-tools alleen maar met beschikbare data getraind kunnen worden. Ik ben zelf benieuwd welke keuzes Moodle hierin gaat maken en hoe de community hierop gaat reageren.

Oprichter Martin Dougiamas over de toekomst van AI in leeromgevingen (37 sec)

Andere ontwikkelingen

Moodle ziet nog twee andere ontwikkelingen die interessant zijn om te vermelden.

Portfolio: wat zijn de mogelijkheden om via AI een portfolio te creëren? Een student zou dan met een druk op een knop een export krijgen van zijn bewijsstukken, leerresultaten en een samenvatting van alle feedback die hij/zij heeft gekregen. Ik hoop dat ze dan gelijk het competentieraamwerk meenemen, zodat het gegenereerde portfolio gestructureerd is rondom de competenties.

Zoeken: als je nu zoekt binnen de leeromgeving krijg je een lijst met zoekresultaten, gesorteerd op relevantie of datum. De zoekresultaten zijn linkjes naar content en daar mag je verder leren. Dit kan ook anders worden. Google experiment al met Search Generative Experience (SGE) waarbij AI het antwoord op je zoekvraag genereert.

Mijn mening en verwachting

Moodle ziet de mogelijkheden en risico’s van AI. Juist omdat dit open source leermanagement modulair is opgebouwd, is het hun taak om te zorgen dat de onderliggende structuur de ontwikkeling van allerlei integraties met AI faciliteert. Het AI-subsysteem vind ik daarom een goede stap. Niet gelijk allerlei handige AI-tools integreren maar zorgen voor een goed systeem dat rekening houdt met de verschillende type gebruikers in een leeromgeving en met de veiligheid.

Het is de verwachting dat het aantal subplugins van AI-tools in de loop van de tijd zal groeien.

Interessant om te lezen en volgen:

Blijf op de hoogte

Vul je e-mailadres in en lees als eerste onze blogs over Moodle.

Voeg je bij 1.860 andere abonnees
Hand click
Nieuws en tips over Moodle

Ontvang van elke blog die wij schrijven een notificatie op je e-mailadres, zodat je goed op de hoogte blijft over Moodle.
Afmelden is altijd mogelijk.

Voeg je bij 1.860 andere abonnees