Debatteren als leeractiviteit in Moodle

Debate

In de plugin database van Moodle is een nieuwe leeractiviteit verschenen: Debate. Hiermee kan je je studenten laten debatteren over een specifiek onderwerp. Net zoals een opdracht of een forum voeg je deze activiteit toe in je Moodle cursus. Geef de activiteit een naam en voeg een beschrijving toe. Bepaal daarna hoe je met de reacties van de studenten omgaat. Je hebt de volgende opties:

  • onbeperkt aantal reacties
  • sta één reactie toe aan één kant
  • sta één reactie toe aan elke kant

Dit is een leeractiviteit zonder beoordeling. Studenten kunnen de activiteit voltooien door de activiteit te openen.

In de volgende release

Dit is de eerste versie van deze plugin. De ontwikkelaar roept op om ideeën en verbeteringen door te geven aan hem. Voor de volgende release staan de volgende functionaliteit en verbeteringen op het programma:

  • realtime update van de reacties van andere studenten (pagina telkens herladen hoeft dan niet meer)
  • debatteren in teams
  • verbeteringen in de UX voor het bewerken en toevoegen van reacties
  • activiteitsvoltooiing (hopelijk net zoals bij het forum)

Debatteren op school neem toe

Steeds meer scholen willen hun studenten beter voorbereiden op een actief
burgerschap en sociale integratie. Gezamenlijk worden fundamentele elementen van de democratie besproken zoals vrijheid van meningsuiting en omgaan met verschillen. Debatteren is een goede didactische werkvorm die steeds meer wordt ingezet. In de bovenbouw van het havo en vwo maakt debatteren op veel scholen al deel uit van het curriculum.

Ook past debatteren goed bij de leerpsychologie van Moodle. Want in het sociaal constructivisme staat het construeren van kennis door sociale interactie centraal. En dat is precies wat je met debatteren doet. En dat kan nu ook via een online activiteit. Al haalt deze vorm het uiteraard niet bij een fysiek debat.