Van een klant van ons kreeg ik de volgende vragen: Is HTML5 de vervanger van SCORM? En hoe verhoudt het zich tot LTI? En moet ik van SCORM af?
Het blijkt dat steeds meer klanten zulke vragen gaan stellen. En als aanbieder van e-learning wil je zelf weten wat er met elke term bedoeld wordt.
Ik zal eerst de verschillende begrippen toelichten en ingaan op de vragen.
SCORM
Sharable Content Object Reference Model (SCORM) is een verzameling standaarden en specificaties dat de communicatie regelt tussen een leermanagementsysteem (LMS) en een leerobject (het SCORM-pakket). Een SCORM-pakket werkt hetzelfde in Moodle, Canvas, Blackboard of noem maar op. Het LMS moet de twee belangrijkste versies op dit moment SCORM 1.2 en SCORM 2004 ondersteunen. Eigenlijk doet elk LMS dit wel.
Omdat SCORM al sinds het jaar 2000 bestaat en auteursprogramma’s zoals Lectora en Storyline ook SCORM-pakketten publiceren, kent iedereen in de wereld van e-learning wel dit begrip.
HTML5
HTML5 (HyperText Markup Language 5) is de nieuwste versie van de HTML-standaard, waarbij ook andere technieken zoals CSS3, JavaScript, XML, JSON en SVG worden meegenomen. Met HTML5 kan je veel beter de webpagina’s schalen waardoor ze responsive zijn en zeker bij het weergeven van grafieken en andere visuele effecten is deze techniek enorm krachtig.
LTI
Learning Tools Interoperability (LTI) is net zoals SCORM een verzameling standaarden en specificaties dat de communicatie regelt tussen een leermanagementsysteem (LMS) en een leerobject. Het grote verschil met SCORM is dat het leerobject niet binnen het LMS hoeft te staan. Met LTI start je juist een leerobject op buiten je LMS en je krijgt toch het leerresultaat terug.
Nu de begrippen kort beschreven staan, wil ik de gestelde vragen beantwoorden.
Is HTML5 de vervanger van SCORM?
Nee, dat kan je niet zo zeggen. Toch is de vraag wel legitiem, want veel auteursprogramma’s hebben de SCORM-content gepubliceerd als Flash. En dus worden SCORM en Flash als één geheel gezien, maar dat klopt dus technisch niet. In een SCORM-pakket kan zowel Flash als HTML5 zitten.
Flash wordt steeds meer geblokkeerd vanwege beveiligingsissues. Op de iPad is het nooit mogelijk geweest om Flash af te spelen. Ontwikkelaars van e-learning zoeken daarom naar nieuwe technieken zoals HTML5.
Je kan wel zeggen dat HTML5 de opvolger is van Flash en dat is een goede zaak vind ik.
Hoe verhoudt SCORM zich tot LTI?
LTI en SCORM zijn van dezelfde organisatie en doen grotendeels hetzelfde. Je bent met LTI alleen niet gebonden om de content binnen je LMS te hebben.
Er zijn steeds meer aanbieders van e-learningmodules die hun content via LTI beschikbaar maken. De aanbieder kan dan alle content op één plek centraal aanbieden en beheren. Als je je e-learningmodules alleen via SCORM aanbiedt, dan moet je bij elke nieuwe versie van je content al je klanten opnieuw de SCORM-pakketten sturen (en hopen dat ze niet doorgekopieerd worden)
Sinds 2011 ondersteunt Moodle al LTI (beter bekend als Externe tool). Bij de release van Moodle 3.1 is LTI-provider als standaardfunctionaliteit erbij gekomen. Hiermee heb je de mogelijkheid om complete Moodle cursussen te ontsluiten via LTI. Het maakt niet uit of je Moodle cursus gewone toetsen, forums, H5P-oefeningen of SCORM bestanden bevat; via LTI heb je dit zo met een klant gedeeld.
Moet ik van SCORM af?
Nee, zeker niet. Met goede auteursprogramma’s kan je mooie interactieve e-learningmodules maken. Alleen zorg dat je auteursprogramma gebruikt dat geen Flash meer publiceert, want daar moet je wel zo spoedig mogelijk van af.
Wil je advies van Avetica hoe je het beste interactieve content kan ontwikkelen en deze kan aanbieden? Neem dan contact op.
Arnout is meer dan alleen de directeur van Avetica; hij is een echte Moodlelaar. Zijn passie voor digitaal leren en zijn drive om organisaties te helpen groeien, zijn de drijfveren achter zijn werk. Arnout is een autoriteit op het gebied van Moodle en staat bekend om zijn pragmatische aanpak en zijn vermogen om complexe zaken op een begrijpelijke manier uit te leggen.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.