Trial en error bij Voltooide Activiteiten in Moodle

In juni schreef ik de blog ‘Automatische inschrijving voor herkansing na zakken toets‘. Ondanks de uitvoerige tests en meekijkende collega’s bleek de ontworpen beperkingenset nog niet optimaal te functioneren. Aandienende vragen van cursisten wezen op een kink in de kabel. De toetsresultaten werden niet opgenomen in de voltooiingsstatus. Zo bleef de herkansing altijd gesloten en onzichtbaar. Waar zit die kink dan precies? Dat zochten we uit.

Samen met een collega ploos ik de toetsinstellingen uit. De eerste conclusie was het slagingscijfer: een 8,00. Mijn collega wees mij erop dat in de wereld van ICT het verschil tussen komma’s en cijfers een big deal is. Ik voerde het slagingscijfer opnieuw in, ditmaal: een 8. Wat blijkt, Moodle genereert automatisch de komma (weten we dit ook weer!). Dit was dus geen oplossing voor het probleem.

Nadat we opnieuw de toetsinstellingen doornamen kwam we uit bij ‘Voltooide Activiteiten’. In mijn instelling stond ‘Cijfer Vereist’ aangevinkt. Oftewel: bij ieder ontvangen cijfer wordt de toets als voltooid aangeduid. Daarbij moeten we onthouden dat ook ‘Cijfer vereist om te slagen’ was aangevinkt. Hier hebben we 2 conflicterende instellingen! Moodle zegt dus: “jij bent geslaagd wanneer je een cijfer ontvangt, maar je bent alleen geslaagd als je een geschikt cijfer ontvangt”. Door deze conflicterende instellingen was Moodle niet in staat de toetsresultaten te verwerken.

Ik vinkte ‘Cijfer Vereist’ weer uit en cursisten zagen als donderslag bij heldere hemel hun voltooiingsstatus verspringen. Let wel op, want zodra je de opties voor voltooien deblokkeert nadat cursisten al resultaten hebben behaald, kan de voortgang verloren gaan. De Moodle activiteit ‘Test’ ondervindt hier gelukkig geen hinder van. Resultaten blijven bestaan en worden terug gesynchroniseerd na het verversen van de webpagina.

Dit bood echter nog niet de volledige oplossing. Cursisten die gezakt waren kregen ook een vinkje. Dit had te maken met de instellingen in hun cijferboek. Voor de test hadden zij de maximale score ingesteld op 40 in plaats van 100 (er zijn 40 vragen, dus er is uitgegaan van 1 punt per vraag). Het slagingscijfer is een 8 (dus 80/100). Dit kan in feite niet, omdat de maximaal haalbare score 40 is. Het slagingscijfer moest daarmee eigenlijk staan op 32 (80% van 40) in deze berekening.

Ondanks de goede voorbereiding, uitvoerige tests en meekijkende collega’s blijft een dergelijk nieuwe constructie een proces van trial en error. Dit roept hooguit vragen op bij cursisten. Maar denk eraan, deze vragen helpen jou, de leeromgeving én andere cursisten het leertraject te verbeteren! Schrik dus niet en duik vol overgave in nieuwe ideeën en ontwikkelingen in Moodle. Want het is zo leuk!