MoodleMoot Dublin verslag tweede dag (2)

Zoals beloofd hierbij deel 2 van mijn verslag van de tweede dag van de Dublin MoodleMoot.

Why You Should Stop Using ForumsMichelle Moore
Misschien wel de presentatie die alleen al vanwege de titel het meeste aandacht trok. Met een bijzonder enthousiasme deed Michelle haar pleidooi om te stoppen met het gebruik van fora. Een aantal prikkelende stellingen.
1. Docenten verplichten studenten om iets te posten. Waarom?
2. Fora worden gebruikt om participatie te bevorderen. Doen ze dat ook?
3. Docenten zijn veel tijd kwijt aan het geven van reacties of het modereren. Studenten zouden het werk moeten doen!
4. Studenten posten niets! Kijk naar de Moodle fora ook daar draagt een beperkte groep bij en de rest ‘lurkt‘. Is dat erg?
5. Iedereen gebruikt fora dus moet ik dat ook doen! “No Way” zegt Michelle

Wat ze ons feitelijk probeert duidelijk te maken is dat je tijd moet besteden om goed na te denken over welke Moodle bron of activiteit je waarvoor gebruikt. Het Moodle Cursus Ontwerp Model (MCOM) kan daar bij helpen. Wil je een online discussie dan gebruik je een forum. Is er een ander doel kijk dan naar:

  • Woordenlijst voor het samen bouwen aan bijvoorbeeld een begrippenlijst
  • Blog voor persoonlijk reflectie of integreer social media zoals een Moodle blok met een twitterfeed
  • Workshop voor peer evaluatie
  • Video conferentie tool voor online meetings
  • Wiki voor content creatie

Technology enhanced learning embedded in a professional lawyer curriculum Dr. Stanley PortierIng. Sam Stegers
De Nederlandse Moodle ‘collegae’ Stanley en Sam van UPlearning verzorgden een presentatie over een implementatie bij de Beroepsopleiding Advocaten. De website draait in deze omgeving in Joomla en om een vlekkeloze overgang tussen Joomla en Moodle te krijgen is gekozen voor Joomdle een integratie tussen beide pakketten. Het overzicht van cursussen voor de student toont als een boekenkast a la iBooks. Vraag uit de zaal: “Kunnen wij die ‘boekenkast’ ook als plugin downloaden?”

Boekenkast

Easing the transition to online learningHibernia college Dublin
Dit college leidt docenten op en gebruikt sinds enige tijd Moodle. Er is een traject opgezet om hindernissen weg te nemen om online te gaan leren. In drie weken maakt de student kennis met de leeromgeving en wordt aandacht besteed aan hoe studenten hun tijd en workload kunnen indelen. Er is elke dag iets te doen in de cursus die zich gedurende de weken ontvouwt met behulp van restricties op datum. Hibernia heeft aan het begin een nulmeting gehouden onder studenten om te peilen hoe zeker men zich voelde over het gebruik van de leeromgeving. Ook na de introductie werd een meting gedaan. Opvallend is dat studenten na afloop iets minder zeker waren over het indelen van hun eigen tijd en daarmee samenhangend het verdelen van de workload.
Men heeft 4 groepen dezelfde cursus laten doorlopen waarbij één het zonder het zogenaamde ‘Progress‘ blok moest doen. Die groep bereikte op alle punten net iets minder voortgang!

Students as Content Publishers – Using the Database Activity to Build Engaging Activities – Shane Banks Athlone Institute of Technology
De stelling van Shane is dat studenten producers van content zijn. Steeds meer van hen maken filmpjes, foto’s en andere grafische producten. Collega docenten beschikken niet altijd over de juiste skills om dat soort content te maken. In zijn cursussen wilde hij studenten video’s en foto’s met elkaar laten delen. In eerste instantie deed hij dit via de Moodle app waarbij video’s die je toevoegt in je persoonlijke bestanden map in Moodle terecht komen. Maar hoe deel je ze dan weer eenvoudig met mede-studenten?
Shane maakt gebruik van de Databank activiteit. Studenten kunnen hier allerlei zaken toevoegen, raadplegen door anderen is een standaard functie. Shane heeft wat extra zaken toegevoegd zoals een schaal voor beoordeling en en een upload functie via een link. Hij stelt zijn opzet beschikbaar zodat anderen die in hun Moodle kunnen gebruiken. Zodra ik die in mijn bezit heb zal ik hem hier zeker delen.

Moodle als video platformBas Brands
Bas presenteerde www.dontmemorise.com een Moodle site met enkel video’s om te leren. De site is nog in ontwikkeling en Bas vraagt het publiek dan ook om feedback. Voor meer informatie en uitleg kun je het beste kijken op zijn eigen site.

Dont Memorise

Moodle offline playerCatalyst
Moodle partner Catalyst uit Nieuw Zeeland heeft een offline player voor Moodle gemaakt. In opdracht van een wereldwijde organisatie die opereert in 146 landen en gebieden waar toegang tot internet beperkt of helemaal niet aanwezig is. In het kort download je cursussen op je lokale computer waarna je ze zonder internet kunt volgen. Zodra je weer verbinding hebt upload je je resultaten naar wat werd genoemd het ‘moederschip’. De player kan overweg met Scorm, feedback, certificaat en alle type bestanden. Men denkt nog na over fora want hoe doe je dat wanneer iemand offline op een post reageert en die een aantal weken later pas weer verbinding heeft? Catalyst is voornemens om de code eind 2015 als plugin beschikbaar te stellen, momenteel nog alleen voor Windows maar hopelijk tegen die tijd voor meerdere platforms

Afsluiting #mootieuk15 door Martin Dougiamas
De afsluitende sessie werd verzorgd door Martin en was feitelijk een voortgezette discussie die de vorige dag al enigszins op gang kwam bij de presentatie van de Moodle Association. Martin geeft aan dat hij het plan in de wandelgangen met een aantal mensen had besproken en goede input heeft gekregen. Vraag aan de zaal was om nog meer input te leveren.

Closing

Enkele zaken die naar voren kwamen hieronder.

  • De association moet de stem van de community worden om richting HQ aan te geven welke projecten opgepakt moeten worden.
  • Verschuift de rol van de officiële Moodle partners?
  • De association schrijft de projectspecificatie en Moodle HQ is de eerst aangewezen partij die ontwikkeling mag doen.
  • HQ zal eerste jaar helpen met opstart association, daarna dient dit meer op afstand gezet te worden.
  • Association zal licentiehouder worden van het beeldmerk Moodle. HQ houdt daar wel een stem in om te voorkomen dat er rare dingen mee gaan gebeuren.
  • Association zal een Moodle site zijn met een apart cursusformat. Elk project is een topic en er komt een voting-mechanisme.
  • Iedereen kan lid worden. Meer geld inbrengen betekent ook meer stemrecht op projecten. Gekeken moet worden naar een mogelijk maximum aantal stemmen per lid.
  • HQ zou in een jaar een aantal rondes willen hebben waarin projecten van de association worden opgepakt.

Laatste vraag aan Martin was “Wat als er meer geld binnen komt dan HQ projecten aan kan?” waarop Martin’s antwoord was “200 ontwikkelaars aannemen in plaats van 100!”

Mijn conclusie van de Moot
De Dublin Moot was zeer goed georganiseerd met een divers aanbod aan workshops en presentaties. Vanwege de grote inbreng van universiteiten is er soms net iets minder aandacht voor zakelijke gebruikers van Moodle. Bijzonder veel aandacht voor de gebruikersinterface van Moodle en wat je daar aan kunt verbeteren door een goed design. Ook Learning Analytics kwam regelmatig terug. Er is veel data uit Moodle te halen via bijvoorbeeld de logs. Vraag is echter wel wat je exact met deze data kunt.

Ook goed om te merken dat de Moodle community springlevend is en er stevig wordt nagedacht over de toekomst. Wij blijven alle ontwikkelingen volgen en zullen je op deze site op de hoogte houden. Tot ziens op de Nederlandse Moot in Eindhoven!