Over Learning Tools Interoperability
De internationale standaard Learning Tools Interoperability (LTI) werd in 2011 gepubliceerd door IMS Global. Deze organisatie heet ondertussen 1EdTech en beheert ook andere standaarden zoals SCORM, AICC, xAPI en Open Badges.
LTI kent een consumer en provider kant. Als LTI-consumer start je een leerobject op afstand op en het leerresultaat wordt teruggestuurd door de LTI-provider naar jouw LMS. Dit leerobject is bijvoorbeeld één interactieve oefening of een complete cursus. Ben je LTI provider, dan deel je jouw cursus met anderen via een beveiligde link.
LTI-provider als businessmodel
De techniek van de LTI provider is de basis voor een interessant businessmodel. Op één centrale plek ontwikkel en beheer je de e-learningcontent. Via de LTI-provider deel je je content met je klanten. Zij hebben toegang tot jouw content zonder dat ze een kopie krijgen van de content. Vergelijk dit met Spotify waarbij je muziek kan streamen. De muziek staat echter niet op je telefoon of computer, je hebt alleen maar toegang tot de muziek.
LTI in Moodle
Eind 2011 is LTI-consumer geïmplementeerd in Moodle. De LTI-provider volgde in 2014. Ondertussen is versie 1.3 van LTI ook volledig geïmplementeerd. En dat is maar goed ook, want per 30 juni 2022 worden oudere versie van LTI niet meer ondersteund.
Als eerste LMS ter wereld ontving Moodle de certificering van IMS Gobal. Dat houdt in dat de ontwikkelaars van Moodle de standaard LTI op de juiste manier hebben geïmplementeerd. In dit overzicht zie je dat Moodle het 1EdTech Certified logo mag voeren.
LTI issues
Het gebruik van LTI groeit gestaag maar daarmee ook het aantal issues. Waar vroeger nogal eens bleek dat een LMS-leverancier de standaard niet op de juiste manier had geïmplementeerd, zien we de laatste tijd een verschuiving naar een ander probleem. De cursus in Moodle wordt niet goed geconfigureerd voor het gebruik van LTI. Daarom de volgende tips:
Tip 1: stel cursusvoltooiing goed in
Stel de cursusvoltooiing goed in. Bedenk vooraf aan welke voorwaarden de student moet voldoen om tot een voltooide cursus te komen? Is dat een bepaald eindcijfer of moet de student een set van activiteiten hebben voltooid. Nadat de cursus is voltooid zal LTI de voltooiing en het eindcijfer terugsturen naar het andere LMS (LTI-consumer).
Tip 2: stel activiteitsvoltooiing goed in
Ook een activiteit kent voorwaarden om gemarkeerd te worden als voltooid. Als voorbeeld nemen we een toets. Deze wordt zo ingesteld dat je een cijfer moet krijgen om voltooiing te behalen. In de toets wordt tevens ingesteld dat je 3 pogingen mag doen en het hoogste cijfer telt. Maar bij poging 1 is de toets al voltooid en wordt dat cijfer verstuurd naar het andere LMS. De student kan bij poging 2 en 3 een hoger cijfer halen, maar dit wordt niet meer bijgewerkt via LTI. Zo werkt de standaard LTI niet.
Ons advies is om een slagingscijfer in te stellen bij de voltooiing. Dat cijfer komt dan in het andere LMS terecht.
Tip 3: voorkom hercertificering
Uit de vorige tip kan je afleiden dat LTI geen rekening houdt met het feit dat een cijfer wordt bijgewerkt in het andere LMS. Heb jij je Moodle cursus zo ingesteld dat een gebruiker elk jaar de cursus opnieuw moet doorlopen als hercertificering, dan zal bij de 2e voltooiing het cijfer niet meer worden doorgestuurd.
Gebruik voor iedere hercertificering een nieuwe LTI verbinding.
Tip 4: stel de algemene instellingen goed in
In sitebeheer van Moodle zit een belangrijke instelling die snel over het hoofd gezien worden, waardoor de LTI wellicht niet goed start. Deze instelling is “Frame embedding toestaan” (Allow Frame Embedding) en staat standaard uitgeschakeld, maar moet voor LTI ingeschakeld staan. Je vindt deze instelling onder Sitebeheer | Veiligheid | HTTP Security.
Lees meer over LTI in Moodle?
Wil je meer weten over LTI in Moodle? De afgelopen jaren hebben we geregeld artikelen geschreven over dit onderwerp. Bekijk ons overzicht en mocht je nog vragen hebben, stel deze aan Avetica of in het Nederlandstalig Moodle forum.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.