Context
Een klant van Avetica die onlangs van Moodle LMS naar Moodle Workplace is overgestapt vroeg advies over de volgende situatie. Ze hebben één e-learningmodule die ze met negen andere zorginstellingen willen delen. De zorgverleners van ene instellingen mogen niet de deelnemers van de andere instellingen zien vanwege de privacy. Daarnaast moet elke zorginstelling toegang krijgen tot de rapportages zodat zij alleen haar eigen medewerkers kan volgen. Als laatste wens wil onze klant maar op één plek de e-learning beheren.
Centraal contentbeheer
In maart van dit jaar heb ik een serie blogs geschreven over centraal contentbeheer en hierover ook een webinar verzorgd. Dit webinar is terug te kijken op moodle.avetica.academy . Met de combinatie van LTI, gedeelde cursus en de multi-tenant structuur in Moodle Workplace kunnen we deze wens van onze klant realiseren.
Aanpak
We hebben eerst een testsituatie opgebouwd voordat we dit in de productiesite gaan opzetten. De volgende stappen hebben we doorlopen:
- Maak een Moodle cursus aan, voeg de content toe en stel de cursus in met cursusvoltooiing
- Maak negen LTI linkjes aan in de LTI-provider
- Maak negen tenants aan (per zorginstelling één tenant) en upload eventueel per tenant het logo van de betreffende zorginstelling
- Maak negen dynamische regels aan van het type: als in het domein van het e-mailadres van de gebruiker ‘@umcABC.nl‘ staat, voeg dan deze gebruiker tot de tenant umcABC
- Maak een rapportage aan voor deze cursus en plaatst deze in ‘gedeelde ruimte’ zodat ze zichtbaar is in alle tenant
- Geef per tenant één of meerdere gebruikers van de betreffende instelling toegang tot deze rapportage
- Stel in dat deze gebruikers elke week of elke maand een rapportage van de voortgang krijgen op de e-mail
Indien er vaker op deze manier een e-learning gedeeld gaat worden via LTI dan hoef je stap 3 en 4 alleen uit te voeren voor nieuwe zorginstellingen.
Resultaten
Het zijn een aantal stappen om dit zo in te richten maar dan heb je wel de volgende resultaten:
- Privacy by design:
- de privacy is gewaarborgd want elke instelling krijgt haar eigen tenant
- elke zorginstelling ziet alleen de rapportage van haar eigen medewerkers
- Centraal contentbeheer:
- wijzigingen in de content worden maar op één plek doorgevoerd namelijk in die ene cursus
- wijzigingen zijn direct zichtbaar voor alle aangesloten zorginstellingen
- Beheer door aanbieder:
- maximaal aantal deelnemers kan per aangesloten zorginstelling ingesteld worden
- nieuwe zorginstellingen kunnen binnen een half uur worden aangesloten
- toegang voor een bepaalde instelling kan makkelijk worden ingetrokken
Arnout is meer dan alleen de directeur van Avetica; hij is een echte Moodlelaar. Zijn passie voor digitaal leren en zijn drive om organisaties te helpen groeien, zijn de drijfveren achter zijn werk. Arnout is een autoriteit op het gebied van Moodle en staat bekend om zijn pragmatische aanpak en zijn vermogen om complexe zaken op een begrijpelijke manier uit te leggen.
Hij heeft alle Nederlandstalige MoodleMoots bezocht die sinds 2005 werden georganiseerd waar hij ook vaak zijn kennis deelde. Door zijn familie wordt hij vaak ‘Mister Moodle’ genoemd.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.