Terug bij af
De afgelopen weken ben ik op zoek gegaan naar alternatieven voor SCORM. Niet dat ik tegen SCORM ben. Ik hoop dat cursusontwikkelaars de juiste keuzes maken bij het ontwikkelen van leercontent. Mijn oproep is om niet standaard naar een auteursprogramma te grijpen om een SCORM module te maken. Bedenk vanuit je didactische aanpak welke tools het beste zijn om je doelen te halen.
Toen 20 jaar geleden de SCORM standaard werd geïntroduceerd wilde men een oplossing voor het probleem dat elk leermanagementsysteem haar eigen tools gebruikt om leercontent mee te ontwikkelen en dat de uitwisseling van content erg moeilijk was. ‘Eventjes’ overstappen naar een ander leermanagementsysteem was en is nog steeds een hele opgave.
Ei van Columbus?
Was SCORM het ei van Columbus? Nee, zeker niet. Voor bepaalde toepassingen waar leercontent in verschillende leermanagementsystemen getoond moet worden is SCORM een goede standaard gebleken. En omdat er een valide business case ligt en elk leermanagementsysteem SCORM ondersteunt, zal deze oude standaard nog wel blijven. Een eenzijdige standaard en geen oplossing voor het oorspronkelijke probleem.
Als ik naar de e-learningmarkt kijk, dan vallen mij de volgende zaken op:
Eigen tools voor contentontwikkeling
Alle leermanagementsystemen hebben eigen tools om (zonder SCORM) leercontent te ontwikkelen en deze tools worden ook steeds beter. Overstappen naar ander leermanagementsysteem blijft dus een lastige en kostbare stap. Je kan niet zomaar een database met content uitlezen en deze importeren in je eigen leermanagementsysteem. Dat is te simpel gedacht.
‘Walk the talk’ blijft lastig
Organisaties praten veel over nieuwe onderwijsvormen zoals actief leren, competentiegericht leren, social constructivisme, etc. Maar als deze organisaties leercontent gaan ontwikkelen dan vervallen ze bijna allemaal in het zenden van informatie (overigens zie je dit ook terug in de manier waarop ze klassikale trainingen didactisch invullen). Ook de coronacrisis heeft hierin nog weinig verandering gebracht. Het zenden gebeurt nu alleen via programma’s zoals Zoom, Teams, BigBlueButton, etc.
Opmars van LTI zet door
Ik zie een toename van het gebruik van LTI en dat is ook logisch. Ik som de belangrijkste redenen op:
- Alle content staat centraal op jouw eigen server
- Jij bepaalt wie toegang heeft. Ook kan je makkelijk weer de toegang intrekken
- Je hebt geen gedoe met inlogproblemen en het aanmaken van gebruikersaccounts omdat authenticatie een standaard onderdeel is van LTI
- Cijfers/leerresultaten worden automatisch teruggezonden
Het enige wat me opvalt is dat LTI niet altijd volledig wordt geïmplementeerd door andere leermanagementsystemen of uitgeverijen van leercontent. En dan heb je veel gedoe tussen de aanbieder van de leercontent, aanbieder van het leermanagementsysteem en de klant. Gelukkig is Moodle gecertificeerd voor LTI en dat zouden meer partijen moeten doen. Ik zie voor deze standaard dan ook een mooie toekomst.
Arnout is meer dan alleen de directeur van Avetica; hij is een echte Moodlelaar. Zijn passie voor digitaal leren en zijn drive om organisaties te helpen groeien, zijn de drijfveren achter zijn werk. Arnout is een autoriteit op het gebied van Moodle en staat bekend om zijn pragmatische aanpak en zijn vermogen om complexe zaken op een begrijpelijke manier uit te leggen.
Hij heeft alle Nederlandstalige MoodleMoots bezocht die sinds 2005 werden georganiseerd waar hij ook vaak zijn kennis deelde. Door zijn familie wordt hij vaak ‘Mister Moodle’ genoemd.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.