Alternatieven voor SCORM (9): nodig bij Het Nieuwe Leren

  • Moodle blog
  • >
  • Alternatieven voor SCORM (9): nodig bij Het Nieuwe Leren

Van zenden naar construeren

Zoals ik in mijn eerste blog in deze serie al schreef, wordt SCORM vooral gebruikt om informatie te zenden. Maar hoe vul je dit concreet in bij allerlei nieuwe onderwijsvormen die ik onder het kopje ‘het nieuwe leren’ plaats? Denk aan competentiegericht leren, actief leren, werkplek leren, samenwerkend leren, projectgestuurd onderwijs, etc. Onderwijsvormen waarbij je op een actieve manier je kennis moet construeren in een sociale context in plaats van deze passief op te zuigen. Het alleen maar zenden van informatie staat haaks op deze nieuwe onderwijsvormen.

Palet aan didactische werkvormen

Als cursusontwikkelaar van een leertraject die gebaseerd is op één van de nieuwe onderwijsvormen, moet je kennis hebben van de didactische werkvormen die in jouw leermanagementsysteem aanwezig zijn. En bij Moodle zijn dat er best veel 😀

Met het palet aan online didactische werkvormen ga je samen met de inhoudsdeskundige(n) aan de slag om een didactisch analyse te maken en daarna een didactisch ontwerp. Jij verwerkt als cursusontwikkelaar de leerdoelen naar een set van didactische werkvormen die passen bij de gehanteerde visie op leren. Het ‘Moodle Cursus Ontwerp Model‘ van Avetica is een handige tool hierbij.

Grote kans dat je dan uitkomt op werkvormen zoals forum, wiki, groepsopdrachten, databank, woordenlijst, hot questions, virtual classrooms (met breakout rooms),etc. Ook grote kans dat je qua ontwikkelkosten goedkoper uit bent en het leerresultaat hoger is.

Blijf op de hoogte

Vul je e-mailadres in en lees als eerste onze blogs over Moodle.

Voeg je bij 391 andere abonnees