Moodle proces jaarovergang

We schreven hier de afgelopen jaren al vaker over het proces voor de jaarovergang bij een school die Moodle gebruikt. Wat doe je met de huidige cursussen en de koppeling van leerlingen nu het einde van het schooljaar nadert? Er zijn heel wat manieren te bedenken en ook beschreven in de loop der jaren en er is eigenlijk niet 1 standaard proces.

Vandaag kom ik een tweet tegen van Michael de Raadt, Hoofd Education Technology van de Canberra Grammar School in Australië. Voor wie al wat langer mee loopt in het Moodle landschap is Michael misschien nog wel bekend aangezien hij voorheen een management functie vervulde op het hoofdkantoor van Moodle. Hij zou dit artikel moeten kunnen lezen want er zijn ergens nog Nederlandse roots 🙂

Michael schrijft op zijn site een aantal artikelen over het gebruik van Moodle op Canberra en vandaag dus ook over hun ‘roll-over‘ proces. Met name de tijdige voorbereiding en een goed doordacht proces is belangrijk om achteraf niet heel veel werk te hebben. Michael gebruikt ook een aantal plugins en scripts die hij deelt in zijn artikel.

Michael schrijft ook over een aantal plugins die voor Canberra zijn gebouwd of aangepast. Als geen ander kent hij de mogelijkheden van Moodle en de vrijheid om aanpassingen of aanvullingen te maken.

Als laatste kwam ik een artikel tegen over de implementatie van Moodle op een school en wat hij daarbij is tegen gekomen. Vanuit het artikel begrijp ik dat Canberra zelf zorgt voor de hosting omdat hij ook een hele reeks technische zaken bespreekt. Vanzelfsprekend kun je die overslaan als je de hosting van je Moodle site hebt ondergebracht bij een Nederlandse Moodle Partner! Onderaan dat artikel echter nog wel een aantal interessante opmerkingen over rollen, plugins en de manier waarop zijn hun landingspagina hebben ingericht. Altijd leuk om te lezen hoe anderen Moodle gebruiken en net zoals als Michael dit uitgebreid delen.

Afbeelding van Michael de Raadt, https://salvetore.wordpress.com/2020/07/02/implementing-moodle-in-a-school/