Zowel Moodle als H5P hebben mogelijkheden om toetsvragen te maken en het blijkt niet altijd even duidelijk wanneer je nu zou moeten kiezen voor Moodle standaard (toetsmodule) of een H5P contenttype. Belangrijkste vraag daarbij is waar je de toetsvragen voor wilt gebruiken.
Moodle toetsmodule
Wanneer je formatief of summatief wilt toetsen kun je daar het beste de standaard Moodle toetsmodule voor gebruiken. In de toetsmodule kun je een vragenpool maken met vragen in verschillende categorieën. Het scala aan vraagtypes is groot en biedt voldoende optie voor een afwisselende toets. Een toets kan vervolgens worden samengesteld door Moodle willekeurig vragen te laten aanbieden uit de vragenpool. Ook zijn allerlei instellingen te doen op het gebied van het aantal pogingen en de vorm waarin de toets wordt aangeboden variërend van een zelftest tot aan een examen met een tijdslimiet. Wanneer er vervolgens toetspogingen zijn gedaan door gebruikers heeft Moodle een heel krachtige analysetool waarmee je allerlei statistieken over je toets kunt opvragen.
H5P contenttypes
H5P kent ook een redelijk aantal vraagtypes en andere contenttypes waarin je vragen kunt gebruiken. De kern bij H5P ligt naar mijn idee bij het verrijken en interactiever maken van je content. Door de inzet van H5P kun je een stuk, soms droge, theorie verrijken met een interactieve oefening zodat de gebruiker de gelegenheid heeft om het geleerde te verwerken. Doordat je H5P oefeningen overal in je content kunt inbedden maakt dit de inzet heel flexibel.
Overzicht
Stuart Mealor van elearningworld.org heeft een overzicht gemaakt hoe de Moodle toestmodule en H5P vraagtypes zich verhouden. Je kunt ook zien welke H5P vraagtypes bruikbaar zijn in andere H5P contenttypes zoals bijvoorbeeld in de ‘Question set’ wat een eenvoudige variant is van de Moodle toetsmodule. Hij heeft alle items gelinkt naar documentatie. Al met al een bijzonder nuttig overzicht waar je naartoe mag linken of wat je kunt inbedden op je eigen site zoals hieronder.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.