Versie 4.5 van Moodle Workplace is afgelopen week uitgekomen. Deze enterprise versie van Moodle bevat veel nieuwe mogelijkheden en verbeteringen. Je bent nu nog beter in staat om een leeromgeving op maat te maken die voldoet aan de unieke behoeften van je organisatie. Wij zijn enthousiast over nieuwe functies in de catalogus, multi-tenancy en de startpagina.
Wat is nieuw in de catalogus?
In versie 4.4 van Workplace werd de catalogus geïntroduceerd waarmee een organisatie haar gehele aanbod van cursussen kan tonen aan gebruikers. Gebruikers kunnen het cursusaanbod eenvoudig bekijken, beschrijvingen lezen en prijzen bekijken. Ze kunnen zichzelf ook direct inschrijven voor een cursus. De catalogus was een wens van veel Workplace gebruikers en mede door Moodle Premium Partners (zoals Avetica) is deze op de roadmap gekomen.
In versie 4.5 is het nu mogelijk om specifieke cursussen in de ‘spotlight’ te zetten. Je kunt een bepaalde cursus extra promoten of een aanbeveling doen welke interessant is om te volgen. Deze uitgelichte cursussen komen bovenaan in de catalogus te staan. Je helpt jouw gebruikers zo om eenvoudig nieuwe en interessante cursussen te vinden.
Bij cursussen die je betaald aanbiedt, wil je de prijzen tonen. Dit kon al middels een tekstveld maar in de nieuwe versie is dit een apart numeriek veld geworden die ook gesynchroniseerd wordt met aanmeldingsplugins. Dit moet ervoor zorgen dat altijd de juiste prijs wordt getoond.
Bij het zoeken naar de juiste cursussen, kun je filters instellen. Deze zijn uitgebreid met nieuwe filters zoals het zoeken naar cursussen in een bepaalde prijsrange, tijdsduur of ‘nieuwe’ cursussen.
Nieuwe opties voor startpagina
Bij Moodle LMS heb je maar twee opties voor welke pagina wordt getoond nadat de gebruikers zijn ingelogd. Met Moodle Workplace 4.5 krijg je meer mogelijkheden om de startpagina te bepalen. Wil je dat gebruikers direct de catalogus zien na inloggen? Of wil je aan hen een ‘aangepast pagina’ tonen die je geheel zelf hebt samengesteld, het kan met de nieuwe versie.
Pagina tonen aan specifieke doelgroepen
Stel, je hebt een pagina met extra informatie en die is alleen interessant voor managers, beheerders of cursusontwikkelaars. Je kunt deze pagina nu alleen toegankelijk maken voor de doelgroep(en) die jij bepaalt en zonder dat je deze per se in de navigatie hoeft op te nemen. Hiermee kun je de leeromgeving nog meer op maat inrichten naar de behoeften van je doelgroepen.
Meer verbeteringen
In de nieuwe versie zijn veel kleine verbeteringen doorgevoerd waarvan we de belangrijkste opsommen:
- Gebruikers toewijzen aan programma’s en certificeringen vanuit Teamoverzicht: Organisatiemanagers kunnen hun teamleden nu rechtstreeks toewijzen aan programma’s en certificeringen. Hierdoor kunnen managers en afdelingsleiders eenvoudig leerprogramma’s toewijzen aan hun teams, allemaal vanuit één plek, wat tijd en moeite bespaart.
- Nieuwe voorwaarde bij Dynamische regels: “Gebruiker is manager”: om een workflow te automatiseren moet je condities en acties invoeren. Je kan nu ook een conditie toevoegen dat de gebruiker een manager moet zijn voordat de actie wordt uitgevoerd. In de organisatiestructuur wordt bepaald of een gebruiker een manager is.
- Tags toevoegen aan dynamische regels: slimme Functioneel Beheerders maken veel gebruik van dynamische regels om workflows te automatiseren. Sommige organisaties hebben zoveel regels ingesteld dat het soms zoeken is naar de juiste regel. Dynamische regels kunnen nu worden georganiseerd met tags, waardoor beheerders ze eenvoudiger kunnen beheren en categoriseren met behulp van relevante termen.
- Datum toevoegen bij handmatige certificering van een gebruiker: organisaties willen vaak historische data invoeren bij certificeringen en dat is nu mogelijk. Deze verbetering is mede tot stand gekomen op verzoek van één van onze klanten.
- Nieuwe “Workplace” plugins filter in Plugins Overview: Moodle Workplace plugins worden nu duidelijk gecategoriseerd als “Workplace” plugins op de plugins overview pagina, in plaats van “Additional”. Deze verbetering is goed nieuws voor Functioneel Beheerders, zij kunnen nu een beter onderscheid maken tussen wat community- en aanvullende plugins zijn en wat standaard bij Workplace hoort.
En eigen domeinnamen voor tenants dan?
We houden jullie niet langer in spanning, want met versie 4.5 is het mogelijk om per tenant een eigen (sub)domein te kiezen. Hierover lees je meer in onze volgende blog.
Arnout is meer dan alleen de directeur van Avetica; hij is een echte Moodlelaar. Zijn passie voor digitaal leren en zijn drive om organisaties te helpen groeien, zijn de drijfveren achter zijn werk. Arnout is een autoriteit op het gebied van Moodle en staat bekend om zijn pragmatische aanpak en zijn vermogen om complexe zaken op een begrijpelijke manier uit te leggen.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.