Blog

Nieuw in Moodle 3.1: Competenties en Leerpaden

12 mei 2016

Moodlefacts

Een competentie is de omschrijving van (een) (gespecialiseerde) kennis, vaardigheid of persoonskarakteristiek waardoor de effectieve medewerker zich onderscheidt van een minder of niet effectieve medewerker.

– Margriet Guiver-Freeman

Hoewel ik het niet helemaal eens ben met deze definitie vind ik het lastig om een eenduidige definitie te geven van het begrip competentie. Gelukkig denkt Moodle HQ daar hetzelfde over en bieden ze vanaf Moodle 3.1 een geweldig nieuwe feature waarmee iedereen uit de voeten kan. Moodle 3.1 brengt Competency Based Education en (invidual) Learning Plans. In dit artikel blik ik vooruit op de functionaliteit.

Competency Framework
Vanaf de nieuwe Moodle versie beschik je de mogelijkheid om met het nieuwe framework voor competenties aan de slag te gaan. Als hogeschool of organisatie ben je dan in staat om je competentiegerichte opleidingen volledig in Moodle te organiseren. Het valt of staat daarbij met de organisatie van je competenties en de definities in je competentiehuis. De kern bevindt zich in de taxonomie van je competentie. Ofwel: hoe ziet een competentie er uit? Bijvoorbeeld bestaat in de onderstaande definitie een competentie uit ‘vaardigheden’, ‘kennis’ en ‘attituden’ binnen een gespecificeerde ‘context van het werk’.

Een competentie is een verzameling van vaardigheden, kennis en attituden die binnen de context van het werk het succes bepalen.

– Avetica

Screen Shot 2016-04-26 at 14.27.22

Je creëert een raamwerk op systeemniveau of binnen een categorie. Een raamwerk kan hierdoor voor je hele omgeving gelden; of juist voor een specifieke categorie. Binnen het raamwerk bepaal je de de samenstelling/taxonomie van een competentie. Vervolgens definieer je de verschillende (kern)competenties van je organisatie. Per competentie en elk onderdeel daarbinnen bepaal je op welke schaal je deze meet.

Leerpaden
Na het definiëren van je competentieraamwerk kan het leuke werk beginnen. Het vormgeven van de leersituaties waarin je deelnemers zich kunnen gaan ontwikkelen. Moodle 3.1 komt met de nieuwe functionaliteit om leerpaden vorm te geven die gebruik maken van je competentieraamwerk. De opleiding Opleidingskunde aan de HAN kan bijvoorbeeld een volledig competentieraamwerk definiëren en die in vijf verschillende leerpaden organiseren die passen bij de verschillende beroepsgroepen waartoe je wordt opgeleid.

Screen Shot 2016-04-26 at 14.33.22

Een ontwikkelaar geeft vervolgens bij het ontwikkelen van de werkvorm aan welke competenties de werkvorm behandelt en tot welk niveau. Ook kan je per werkvorm aangeven of het alleen gaat om een onderdeel van de competentie. Door de competenties en competentie-onderdelen te gebruiken bij onderwijsontwikkeling unlock je een andere mooie functionaliteit. Deelnemers zijn daarmee in staat om gepersonaliseerde leerpaden samen te stellen. Zo kunnen studenten zelf bepalen aan welke cursussen ze deelnemen en welke leeractiviteiten ze doen om tot competentie-voltooiing te komen.

Aanvullende opmerking
Wel heb ik een belangrijke opmerking; Bezint eer ge begint. Werken met competenties begint bij de analysefase en visievorming op wat competenties precies betekenen voor je opleiding of organisatie. Zonder gedegen voorbereiding of ontwerp zal je stranden bij het gebruik van het raamwerk in Moodle. Zo zal de vrijheid van het systeem alleen maar meer verwarring opleveren. Ik adviseer daarom te vertrekken bij de handreiking van Margriet Guiver-Freeman. Zij schreef in 2001 al het boekje “Praktisch competentiemanagement” welke vol staat met handige checklists en tips. En uiteraard kunnen wij hierbij ook helpen.