Moodle, Digitale Toegankelijkheid en Inclusie

In de huidige digitale wereld is toegankelijkheid niet langer een optioneel aspect van technologie – het is een fundamenteel recht. Moodle, de meest gebruikte leeromgeving ter wereld, weet dit en streeft ernaar om inclusieve digitale ervaringen te bieden. Zowel Moodle LMS als Moodle Workplace voldoen aan de WCAG 2.1 AA-richtlijnen, een belangrijke standaard op het gebied van digitale toegankelijkheid. Maar wat betekent dit eigenlijk en waarom is het belangrijk?

Wat zijn de WCAG 2.1 AA-richtlijnen?

De Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) zijn een reeks standaarden die zijn ontwikkeld door het World Wide Web Consortium (W3C) om ervoor te zorgen dat webinhoud toegankelijk is voor alle gebruikers, inclusief gebruikers met een beperking. WCAG 2.1 is de meest recente versie van deze richtlijnen en bevat een reeks criteria die gericht zijn op het verbeteren van de toegankelijkheid.

WCAG 2.1 AA dekt een breed scala aan behoeften, zoals:

  • Visuele toegankelijkheid: Voor mensen met een visuele beperking, zoals kleurenblindheid of slechtziendheid.
  • Auditieve toegankelijkheid: Voor gebruikers met gehoorverlies of doofheid.
  • Motorische toegankelijkheid: Voor mensen met beperkte controle over hun handen of andere lichaamsdelen.
  • Cognitieve toegankelijkheid: Voor mensen met bijvoorbeeld leerproblemen of geheugenuitdagingen.

Waar moet je dan praktisch aan denken?

  • voldoende kleurcontrast tussen tekst en achtergrond
  • alternatieve tekst voor afbeeldingen
  • heldere navigatie en toetsenbordnavigatie met onder andere focusindicator
  • duidelijke labels voor invullen formulieren inclusief meldingen van succes en fouten
  • goed gebruik van koppen (H1, H2, etc) en paragrafen zodat screenreaders de content goed kunnen weergeven
  • herkenbare links en buttons
  • mogelijkheden om (tijdelijke) pop-ups te stoppen of te verlengen

Omdat Moodle voldoet aan deze richtlijnen, betekent dit dat de leeromgeving bruikbaar is voor een bredere groep gebruikers.

Waarom is digitale toegankelijkheid belangrijk?

  1. Inclusiviteit en gelijke kansen: Toegankelijkheid zorgt ervoor dat alle werknemers, inclusief die met een beperking, volledig kunnen deelnemen aan leerprogramma’s op de werkplek. Dit bevordert een inclusieve werkomgeving waarin iedereen gelijke kansen heeft voor groei en ontwikkeling.
  2. Wettelijke naleving: Bij overheidsinstanties is het verplicht dat websites, dus ook leermanagementsystemen voldoen aan WCAG 2.1 AA.
  3. Verbeterde werknemersprestaties: Wanneer leermaterialen toegankelijk zijn, kunnen alle werknemers effectief met de inhoud omgaan, wat leidt tot beter begrip en behoud van informatie. Dit verbetert de algehele werkprestaties en productiviteit.
  4. Werknemersbehoud en -tevredenheid: Het aanbieden van toegankelijke leermogelijkheden laat zien dat de organisatie alle werknemers en hun ontwikkeling waardeert. Dit kan het moreel van werknemers, de werktevredenheid en de retentiepercentages verhogen.
  5. Reputatie en merkimago: Organisaties die prioriteit geven aan toegankelijkheid worden positief bekeken door klanten en werknemers. Dit kan de reputatie van het bedrijf verbeteren en het een aantrekkelijkere werkplek maken.

Hoe waarborgt Moodle de digitale toegankelijkheid?

Moodle heeft tal van functies en eigenschappen die bijdragen aan een inclusieve leerervaring. Hier zijn enkele voorbeelden:

  1. Ondersteuning voor schermlezers: Moodle werkt naadloos samen met schermlezers zoals JAWS, NVDA en VoiceOver. Dit maakt het mogelijk voor blinde of slechtziende gebruikers om te navigeren en toegang te krijgen tot inhoud.
  2. Tekstalternatieven voor afbeeldingen: Beheerders en docenten kunnen alternatieve teksten toevoegen aan afbeeldingen, zodat gebruikers die de afbeelding niet kunnen zien toch begrijpen wat er wordt getoond.
  3. Toegankelijke toetsen en formulieren: Formulieren en toetsen binnen Moodle zijn ontworpen om te werken met toetsenborden en andere hulpmiddelen, zoals aangepaste invoerapparaten.
  4. Flexibele weergaveopties: Gebruikers kunnen hun ervaring personaliseren door bijvoorbeeld het lettertype te vergroten of contrastinstellingen aan te passen. Dit is vooral handig voor mensen met visuele beperkingen.
  5. Video’s met ondertiteling: Moodle ondersteunt de integratie van ondertiteling en transcripties voor video-inhoud, waardoor informatie ook toegankelijk wordt voor slechthorenden.

Hoe kan jij bijdragen aan inclusie?

Toegankelijkheid is niet alleen de verantwoordelijkheid van de ontwikkelaars van Moodle; ook docenten, beheerders en organisaties spelen een belangrijke rol. Hier zijn enkele tips:

  • Voeg beschrijvende teksten toe: Zorg ervoor dat alle afbeeldingen, grafieken en video’s voorzien zijn van alternatieve teksten of ondertiteling.
  • Gebruik duidelijke taal: Vermijd jargon en complexe zinnen, zodat je inhoud begrijpelijk is voor een breed publiek.
  • Test je cursussen: Controleer regelmatig of je cursusmateriaal toegankelijk is door hulpmiddelen zoals toetsenbordnavigatie te testen.
  • Vraag feedback: Nodig gebruikers met verschillende achtergronden uit om hun ervaring te delen en verbeter waar nodig.

Aanvullend op bestaande Moodle LMS certificering

Eerder kreeg Moodle LMS al de certificering waarmee wordt aangetoond dat het voldoet aan de toegankelijkheidsvereisten. Aangezien Moodle Workplace een uitbreiding is met extra krachtige tools voor het leren in organisaties, is het belangrijk om te vermelden dat de certificering van digitale toegankelijkheid voor het hele LMS geldt vanaf versie 4.4.

“Het behalen van WCAG 2.1 Level AA-naleving voor Moodle Workplace is een bewijs van de toewijding van ons team om een ​​inclusieve leeromgeving te creëren. Deze certificering valideert onze inspanningen en versterkt onze toewijding om ervoor te zorgen dat alle gebruikers, ongeacht hun vaardigheden, volledig kunnen deelnemen aan en profiteren van ons platform. We zijn er bijzonder trots op dat deze accreditatie nu onze Workplace-specifieke functies omvat, waardoor Moodle Workplace een echt toegankelijke oplossing is voor zakelijk leren en ontwikkelen”, aldus Emilio Lazano, Head of Workplace Solutions.

Toegankelijke content

Dat Moodle LMS / Workplace nu beide voldoen aan WCAG 2.1 AA, betekent nog niet dat ook de content die je zelf ontwikkelt aan de eisen van digitale toegankelijk voldoet. Wil je hierover meer weten, dan zijn er verschillende mogelijkheden:

Hand click
Nieuws en tips over Moodle

Ontvang van elke blog die wij schrijven een notificatie op je e-mailadres, zodat je goed op de hoogte blijft over Moodle.
Afmelden is altijd mogelijk.

Voeg je bij 1.939 andere abonnees