Gisteren is Moodle 4.5 LMS verschenen. Deze versie geeft je 250 nieuwe mogelijkheden en verbeteringen. Belangrijkste hiervan is de introductie van het ‘AI subsysteem’. Laten we eens kijken wat dat precies is.
AI subsysteem
Ingegeven door haar AI principes, lanceert Moodle nu het ‘AI subsysteem‘. Hiermee kun je als organisatie kiezen of, hoe en waar je AI wil inzetten in jouw Moodle site. Alles is zo ontworpen dat verschilende AI aanbieders eenvoudig geïntegreerd kunnen worden. Veiligheid, efficiëntie en toegankelijkheid zijn hierbij gewaarborgd. Moodle ondersteunt in eerste instantie OpenAI wat samenwerkt met tools als Ollama, LiteLLM, and LocalAI. Ook diensten zoals Groq, OpenAI zelf, en Azure worden ondersteund. Aanvullende AI modellen zullen later volgen. Door deze opzet zit je niet vast aan één bepaald systeem wat flexibiliteit en schaalbaarheid geeft op langere termijn. Dit is ook iets waarin Moodle voorop loopt!
Eenvoudiger in gebruik
Door de integratie van AI in Moodle wordt de inzet in de praktijk eenvoudiger. Je hoeft namelijk niet meer apart ergens in te loggen en uitkomsten over te zetten. Alle mogelijkheden zijn beschikbaar binnen je eigen leeromgeving. Moodle verwacht dat hierdoor ook het vertrouwen in de kracht van AI voor jouw onderwijs zal toenemen.
Content genereren met AI
De verdergaande AI integratie maakt ook dat we rechtstreeks in Moodle content kunnen gaan maken. Vanaf Moodle 4.5 kun je in de editor afbeeldingen en teksten laten genereren met behulp van AI. De functionaliteit is beschikbaar voor alle gebruikers met de juiste rechten. Alle content die door AI is gemaakt wordt voorzien van een beschrijving en tag om zo te herkennen wat de oorsprong is.
Docenten kunnen inschakelen dat ook studenten de AI mogelijkheden van Moodle kunnen gebruiken. Zij kunnen op die manier teksten genereren of laten samenvatten. Al dit soort acties worden geregistreerd om de voortgang van het leerproces te volgen.
Nog meer mooie nieuwe zaken
De komende tijd gaan we de verschillende mogelijkheden van AI in Moodle uitproberen en daarover zullen we onze ervaringen delen. In een andere blog bespreken we wat Moodle 4.5 nog meer brengt.
Peter werkt sinds 2008 met Moodle. Sinds 2011 in de rol van Moodle consultant bij Avetica. In deze rol begeleidt hij de implementatie van grotere Moodle projecten. Het trainen van nieuwe Moodle gebruikers is één van de aspecten die hij daarin het leukst vindt. Peter is een autoriteit op het gebied van Moodle en staat bekend om zijn gedegen kennis van alle mogelijkheden die Moodle heeft. Peter schrijft zeer regelmatig blogs op deze site. Hij verdiept zich daarvoor in alles wat er in de community gebeurt en welke interessante plugins er verschijnen.
Sinds 2008 heeft Peter alle Nederlandstalige MoodleMoots bijgewoond. Ook was hij aanwezig op alle Global MoodleMoots alsmede enkele in het Verenigd Koninkrijk die gezien worden als voorloper van de Global MoodleMoots.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.