Digitale toegankelijkheid speelt een fundamentele rol in het leren op de werkplek. Het biedt alle werknemers, ongeacht hun fysieke, zintuiglijke of cognitieve vermogens, gelijke kansen om zich verder te ontwikkelen en effectief de cursussen van de werkgever te volgen. Moodle LMS had al de WCAG 2.1 AA-certificering behaald en nu heeft ook Moodle Workplace deze mijlpaal bereikt.
Wat is WCAG 2.1 AA?
De Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) zijn een reeks standaarden die zijn ontwikkeld door het World Wide Web Consortium (W3C) om ervoor te zorgen dat webinhoud toegankelijk is voor alle gebruikers, inclusief gebruikers met een beperking. WCAG 2.1 is de meest recente versie van deze richtlijnen en bevat een reeks criteria die gericht zijn op het verbeteren van de toegankelijkheid.
Waar moet je dan praktisch aan denken?
- voldoende kleurcontrast tussen tekst en achtergrond
- alternatieve tekst voor afbeeldingen
- heldere navigatie en toetsenbordnavigatie met onder andere focusindicator
- duidelijke labels voor invullen formulieren inclusief meldingen van succes en fouten
- goed gebruik van koppen (H1, H2, etc) en paragrafen zodat screenreaders de content goed kunnen weergeven
- herkenbare links en buttons
- mogelijkheden om (tijdelijke) pop-ups te stoppen of te verlengen
Waarom is deze certificering belangrijk?
- Inclusiviteit en gelijke kansen: Toegankelijkheid zorgt ervoor dat alle werknemers, inclusief die met een beperking, volledig kunnen deelnemen aan leerprogramma’s op de werkplek. Dit bevordert een inclusieve werkomgeving waarin iedereen gelijke kansen heeft voor groei en ontwikkeling.
- Wettelijke naleving: Bij overheidsinstanties is het verplicht dat websites, dus ook leermanagementsystemen voldoen aan WCAG 2.1 AA.
- Verbeterde werknemersprestaties: Wanneer leermaterialen toegankelijk zijn, kunnen alle werknemers effectief met de inhoud omgaan, wat leidt tot beter begrip en behoud van informatie. Dit verbetert de algehele werkprestaties en productiviteit.
- Werknemersbehoud en -tevredenheid: Het aanbieden van toegankelijke leermogelijkheden laat zien dat de organisatie alle werknemers en hun ontwikkeling waardeert. Dit kan het moreel van werknemers, de werktevredenheid en de retentiepercentages verhogen.
- Reputatie en merkimago: Organisaties die prioriteit geven aan toegankelijkheid worden positief bekeken door klanten en werknemers. Dit kan de reputatie van het bedrijf verbeteren en het een aantrekkelijkere werkplek maken.
Aanvullend op bestaande Moodle LMS certificering
Eerder kreeg Moodle LMS al de certificering waarmee wordt aangetoond dat het voldoet aan de toegankelijkheidsvereisten. Aangezien Moodle Workplace een uitbreiding is met extra krachtige tools voor het leren in organisaties, is het belangrijk om te vermelden dat de certificering van digitale toegankelijkheid voor het hele LMS geldt vanaf versie 4.4.
“Het behalen van WCAG 2.1 Level AA-naleving voor Moodle Workplace is een bewijs van de toewijding van ons team om een inclusieve leeromgeving te creëren. Deze certificering valideert onze inspanningen en versterkt onze toewijding om ervoor te zorgen dat alle gebruikers, ongeacht hun vaardigheden, volledig kunnen deelnemen aan en profiteren van ons platform. We zijn er bijzonder trots op dat deze accreditatie nu onze Workplace-specifieke functies omvat, waardoor Moodle Workplace een echt toegankelijke oplossing is voor zakelijk leren en ontwikkelen”, aldus Emilio Lazano, Head of Workplace Solutions.
Toegankelijke content
Dat Moodle LMS / Workplace nu voldoet aan WCAG 2.1 AA, betekent nog niet dat ook de content die je zelf ontwikkelt aan de eisen van digitale toegankelijk voldoet. Wil je hierover meer weten, dan zijn er verschillende mogelijkheden:
- Volg gratis cursussen over digitale toegankelijkheid op de Moodle Academy.
- Doe de gratis check met Brickfield Accessibility Toolkit die standaard in elke Moodle site aanwezig is
Arnout is meer dan alleen de directeur van Avetica; hij is een echte Moodlelaar. Zijn passie voor digitaal leren en zijn drive om organisaties te helpen groeien, zijn de drijfveren achter zijn werk. Arnout is een autoriteit op het gebied van Moodle en staat bekend om zijn pragmatische aanpak en zijn vermogen om complexe zaken op een begrijpelijke manier uit te leggen.
Hij heeft alle Nederlandstalige MoodleMoots bezocht die sinds 2005 werden georganiseerd waar hij ook vaak zijn kennis deelde. Door zijn familie wordt hij vaak ‘Mister Moodle’ genoemd.