Lifelong learning, past, present and future
De dag wordt geopend door Rakhat Zholdoshalieva, Head of Learning Ecosystems Programme bij het Institute for Lifelong Learning van Unesco. Ze praat over het principe van Lifelong Learning en wat Unesco daarin doet. Bijvoorbeeld hoe dit bij kan dragen aan het bereiken van Sustainable Development Goals (SDG’s).
Jams
Tijdens de pre-conferentie waren er 3 ‘Jams’. We krijgen te horen wat er in de verschillende jams is gedaan en dat dit zowel de organisatie als deelnemers heel goed is bevallen.
1. Devjam
100 developers kwamen samen met ieder hun eigen Moodle site om te experimenteren. Er werd naar verschillende zaken gekeken en ook verder aan gewerkt.
- AI Question plugin
- Database verbeteringen
- Verbeterde backup en restore
- Tiny MCE conversie
2. Learning Design Jam
Bij deze jam waren 93 deelnemers aanwezig. Ryan Hazen deelt dat hij heel blij was om zoveel mensen te ontmoeten omdat learning designers vaak vrij alleen staan en nu ervaringen konden uitwisselen. Er werd aan een ontwerp van een cursus gewerkt op basis van ‘user stories’. In de beperkte tijd die beschikbaar was werd zelfs een daadwerkelijke Moodle cursus gebouwd.
3. UX Jam
Deze jam ging over de User Experience (UX) van Moodle en had 30 deelnemers. De deelnemers zijn meegenomen in hoe Moodle UX ontwerp en testen aanpakt. Men deed dit op basis van ‘Journey mapping’ oftewel wat is de ‘reis’ van de gebruiker en wat doet de gebruiker, wat denkt de gebruiker daarbij en wat is het gevoel dat de gebruiker ervaart.
Top 10 Workplace tips
Lauren Goodman, learning designer bij Moodle US, deelt haar top 10 tips bij het gebruik van Workplace. Het zijn tips waarvoor je al redelijk wat basis kennis Moodle Workplace moet hebben maar we herkennen ze bijna allemaal. Toch pikken ook wij hier nog een aantal goede tips mee. Een aantal van de tips gaan over het maken van rapportages. Lauren geeft de tip om altijd goed te testen of degene die het rapport bekijkt niet teveel data ziet. Je kunt dat eigenlijk alleen doen door een test account te maken in exact dezelfde rol als de rapport ontvanger.
Leger des Heils Noorwegen
Het Leger des Heils in Noorwegen is eigenaar van ‘Fretex’. Fretex exploiteert kringloopwinkels door heel Noorwegen. Via een Moodle Workplace site, ‘aiLæring’, hebben alle medewerkers toegang tot trainingen voor het werken bij de organisatie maar ook trainingen om zichzelf te ontwikkelen.
Cursussen zijn opgedeeld in gescheiden groepen met elk hun eigen docent en manager. In de Organisatie Structuur van Moodle Workplace heeft elke docent en manager ook een eigen ‘department’. Gebruikers worden toegevoegd door de upload van een bestand. Informatie wordt opgepakt door een Dynamische Regel die gebruikers koppelt aan het juiste programma met cursussen. Door deze werkwijze wordt veel tijd bespaard.
Moodle in Albanië
Tijdens de eerste dag was ik bij een workshop over gamification gekoppeld aan een willekeurige deelnemer. Dit bleek Albina Bardhi te zijn afkomstig uit Albanië. Ik was al direct onder de indruk van deze 23-jarige die een platform heeft opgezet om werkzoekenden en bedrijven in Albanië bij elkaar te brengen. Zij vind het namelijk heel jammer dat jongeren het land verlaten op zoek naar werk in de rest van Europa terwijl bedrijven om werknemers verlegen zitten.
Ze heeft samen met anderen een Moodle Workplace site opgezet met de naam ‘Skills for jobs’. Elke school heeft een tenant en ook elke school heeft een ambassadeur. Naast materiaal wat centraal wordt aangeboden maken scholen ook hun eigen materiaal. Studenten zijn ingezet om promotie van het platform te doen en hebben zelfs docenten gemotiveerd om het platform te gaan gebruiken.
Moodle Party
Traditioneel is er op woensdagavond de ‘Moodle Party’. Er is een grote feestlocatie afgehuurd met als thema ‘the Eighties’. Alle aanwezigen hebben heel erg hun best gedaan om een prachtige eighties outfit te vinden. Het aantal veelkleurige trainingspakken was hoog!
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.