Tijdens het ontwikkelen van cursussen in Moodle wil je regelmatig testen hoe het eruit ziet voor je doelgroep. Moodle kent verschillende manieren om dat te doen die we hieronder verder toelichten.
Ontwikkelaar vs functioneel beheerder
In veel (kleine) Moodle omgevingen is degene die cursussen vult vaak ook degene die het functioneel beheer van de omgeving doet. Je hebt dan de rol van ‘Sitebeheerder’ en kunt in die rol letterlijk alles doen wat je maar wilt. Je hoeft daarbij niets eens aangemeld hoeft te zijn voor de cursus waar je aan wilt werken. Veel gebruikers vinden het wel prettig om hun eigen account ook aan te melden in de cursus in de ‘Leraar’ rol. Men doet dit vaak omdat de cursus dan ook toont op de eigen ‘Mijn startpagina’. In Moodle bepaalt de ‘hoogste’ rol die je hebt in de omgeving wat je kunt en in die zin voegt aanmelding verder niets toe.
Wijzig rol naar
Wanneer je met de rol (Site)beheerder, Leraar of Leraar zonder bewerken bent ingelogd beschik je standaard over de ‘Wijzig rol naar’ functie. Je kunt daarmee snel controleren hoe je cursus eruit ziet voor bijvoorbeeld de ‘Leerling’. Niet alleen kun je de grafische weergave bekijken maar ook functionaliteit testen. Wanneer je bijvoorbeeld werkt met zaken die ‘verborgen’ zijn voor bepaalde rollen kun je dit ook testen.
‘Wijzig rol naar’ geeft echter niet 100% weer wat bijvoorbeeld een ‘Leerling’ ziet. Zo zul je altijd nog de optie ‘Sitebeheer’ zien als je dit doet vanuit de rol van beheerder. Ook kun je bepaalde activiteiten in de cursus niet uitvoeren zoals het inleveren van een opdracht. Wil je een 100% beeld kijk naar de volgende optie.
In het overzicht hieronder zie je welke rollen naar welke andere rol kunnen wisselen. De sitebeheerder vindt dit via Sitebeheer / Gebruikers / Rechten / Definieer rollen/ Toestaan van rol te wisselen.
Test gebruiker aangemeld in de cursus
De beste optie om je cursus te controleren en te testen is met een gebruikersaccount waarmee je ook inlogt met een gebruikersnaam en wachtwoord. Deze gebruiker dient dan ook aangemeld te zijn voor jouw cursus. Twee tips bij deze werkwijze.
a. Cursus verborgen toch testen als leerling
Wij raden altijd aan om cursussen die ontwikkeld worden op ‘verborgen’ te zetten. Wanneer je dan echter inlogt met de testgebruiker zul je de melding krijgen dat de cursus niet beschikbaar is. Maak daarom een nieuwe rol gebaseerd op de ‘Leerling’ rol en geef die rol het extra recht ‘Verborgen cursussen zien’ (moodle/course:viewhiddencourses). Noem de rol bijvoorbeeld ‘Leerling met toegang tot verborgen cursussen’ en geef je testgebruiker die rol. Jouw test gebruiker kan de cursus nu zien en volgen ondanks dat deze verborgen staat.
b. Werk slim met je browser(s)
Je hebt nu een account waarmee je de cursus vult en één waarmee je test. Log normaal in met je ontwikkel account, in bijvoorbeeld Chrome, en gebruik voor je testgebruiker een andere browser, bijvoorbeeld Firefox of Safari. Op die manier kun je in de ene browser een wijziging doen en in de andere je scherm verversen om te zien hoe de wijziging uitpakt.
Binnen één browser kan dit ook door te werken met de zogenaamde incognito of privé modus.
Login als
Als laatste kijken we naar de ‘Login als’ functie van Moodle. Dit is een recht wat alleen (site)beheerders standaard hebben. Zij kunnen de profielpagina van een gebruiker bekijken en daar kiezen voor ‘Login als’. Met deze functie kruip je daadwerkelijk in de rol van die specifieke gebruiker en kun je zien wat die gebruiker ziet. Een hele handige functie wanneer je op afstand support verleend en dus tegen je gebruiker kunt zeggen “Ik kijk even wat jij ziet”.
Let op! Wanneer je deze functie gebruikt ben je ook daadwerkelijk ingelogd als die gebruiker. Wanneer je bijvoorbeeld een toets start maak je een poging aan voor die gebruiker. Lever je een opdracht in dan vindt dat ook daadwerkelijk plaats.
Na het kiezen voor ‘Login als’ krijg je een waarschuwing dat bepaalde scripts worden uitgeschakeld. Het belangrijkste wat je daarvan merkt is dat allerlei materiaal wat is ‘ingebed’ (embedded) niet zal tonen. Gebruik je ingebedde H5P of video’s dan zul je die niet zien!
Laatste nadeel van de functie is dat je moet uitloggen als de gebruiker en opnieuw moet inloggen met je eigen account. Dit heeft heeft alles te maken met veiligheid.
Peter werkt sinds 2008 met Moodle. Sinds 2011 in de rol van Moodle consultant bij Avetica. In deze rol begeleidt hij de implementatie van grotere Moodle projecten. Het trainen van nieuwe Moodle gebruikers is één van de aspecten die hij daarin het leukst vindt. Peter is een autoriteit op het gebied van Moodle en staat bekend om zijn gedegen kennis van alle mogelijkheden die Moodle heeft. Peter schrijft zeer regelmatig blogs op deze site. Hij verdiept zich daarvoor in alles wat er in de community gebeurt en welke interessante plugins er verschijnen.
Sinds 2008 heeft Peter alle Nederlandstalige MoodleMoots bijgewoond. Ook was hij aanwezig op alle Global MoodleMoots alsmede enkele in het Verenigd Koninkrijk die gezien worden als voorloper van de Global MoodleMoots.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.