Tool voor beoordelen van vaardigheden
Bij het beoordelen van competenties en EPA’s (lees hier meer over EPA’s) moet je regelmatig vaardigheden in bepaalde situaties beoordelen. Omdat een leeromgeving steeds vaker wordt ingezet tijdens blended-learning trajecten wil je als beoordelaar/docent een tool in handen hebben om praktijkopdrachten efficiënt te beoordelen. De Moodle plugin Observation helpt hierbij.
Plugin Observation
Observation is een activiteit die je binnen een Moodle cursus toevoegt. Aan de activiteit kan je één of meerdere waarnemers (bijvoorbeeld docent of stagebegeleider) toevoegen. Je geeft instructie wat de student moet uitvoeren en je geeft een toelichting aan de waarnemer waarop hij of zij moet letten.
De waarnemer krijgt een lijst met ‘observatiepunten’ te zien. Deze lijst kan bestaan uit een aantal beoordelingscriteria of processtappen. Bij elk observatiepunt ken je een aantal punten toe waarbij je moet weten dat het totaal aantal punten niet het eindcijfer van deze activiteit is. Deze activiteit kent geen eindcijfer en wordt dus niet opgenomen in het cijferboek. Wel kan je aangeven wanneer een activiteit voltooid is zodat je deze kan meenemen in de configuratie van je cursusvoltooiing.
Bij elke observatie geef je één van de drie type beoordelingen:
- geslaagd / gezakt
- tekstuele feedback
- bestand uploaden, bijvoorbeeld een foto
Het beoordelen van een student kan maar door één waarnemer worden gedaan. De plugin ondersteunt geen beoordelingen door meerdere waarnemers.
Tijdslots
Een handig onderdeel van deze community plugin is het beheren van tijdslots. De docent stelt een aantal tijdslots in waarop de studenten kunnen inschrijven om de vaardigheden te tonen. Hierbij wordt de verantwoordelijkheid voor het behalen van het resultaat bij de student neergelegd. Geheel in lijn met de leerpsychologie van Moodle ?
Screenshots
Hieronder vind je enkele screenshots van de plugin. De tekst van de plugin is nog niet vertaald in het Nederlands, maar dit kan vrij eenvoudig worden gedaan.
Arnout is meer dan alleen de directeur van Avetica; hij is een echte Moodlelaar. Zijn passie voor digitaal leren en zijn drive om organisaties te helpen groeien, zijn de drijfveren achter zijn werk. Arnout is een autoriteit op het gebied van Moodle en staat bekend om zijn pragmatische aanpak en zijn vermogen om complexe zaken op een begrijpelijke manier uit te leggen.
Hij heeft alle Nederlandstalige MoodleMoots bezocht die sinds 2005 werden georganiseerd waar hij ook vaak zijn kennis deelde. Door zijn familie wordt hij vaak ‘Mister Moodle’ genoemd.