Keuzes van Sint-Janslyceum
Het Sint-Janslyceum uit ‘s-Hertogenbosch heeft net zoals veel andere scholengemeenschappen moeite met de dominantie van Magister, een Nederlands administratiepakket welke tevens een leerlingvolgsysteem is en een Elektronische leeromgeving (ELO) bevat. Prijzen worden opgevoerd en de ‘gratis ELO’ gaat volgend jaar verdwijnen. Op deze manier wil Magister zijn nieuw ontwikkelde ELO ‘Magister.me’ op de markt pushen. Je ziet overigens dat deze ‘ELO’ sterk administratief is ingericht. Het bevat koppelingen naar leercontent van een selectie van uitgeverijen, maar het ‘didactisch vermogen’ blijft erg beperkt.
De nieuwe strategie van Magister dwingt scholen om naar alternatieven te zoeken.
Het Sint-Janslyceum gebruikte al TEAMS als samenwerkingsomgeving en ze gaan dit programma meer gebruiken als ELO. Er zijn koppelingen ontwikkeld naar de lesmethodes van uitgeverijen. De scholengemeenschap uit ‘s-Hertogenbosch is zich ervan bewust dat ook TEAMS maar beperkte mogelijkheden heeft als ELO.
Moodle als next level ELO
Docenten die meer didactische mogelijkheden willen, gaan Moodle gebruiken. Er zijn wensen om leerlijnen aan te bieden voor de leerlingen, formatief te toetsen en meer asynchroon te leren. Dit past in hun visie om gedifferentieerd en gepersonaliseerd leren aan te bieden. Moodle biedt al deze mogelijkheden wel.
Informatiefilmpje ‘Moodle op het Sint-Janslyceum’
Als school kan het Sint-Janslyceum geen fysieke Open Dag organiseren. Daarom zijn er diverse filmpjes opgenomen, waaronder het informatiefilmpje over Moodle. Jouke Raymakers, leraar Duits en beheerder van Moodle, heeft dit filmpje gemaakt en met zijn toestemming mag ik dit delen zodat ook andere scholen zien hoe Moodle gebruikt wordt.