Keuzes van Sint-Janslyceum
Het Sint-Janslyceum uit ‘s-Hertogenbosch heeft net zoals veel andere scholengemeenschappen moeite met de dominantie van Magister, een Nederlands administratiepakket welke tevens een leerlingvolgsysteem is en een Elektronische leeromgeving (ELO) bevat. Prijzen worden opgevoerd en de ‘gratis ELO’ gaat volgend jaar verdwijnen. Op deze manier wil Magister zijn nieuw ontwikkelde ELO ‘Magister.me’ op de markt pushen. Je ziet overigens dat deze ‘ELO’ sterk administratief is ingericht. Het bevat koppelingen naar leercontent van een selectie van uitgeverijen, maar het ‘didactisch vermogen’ blijft erg beperkt.
De nieuwe strategie van Magister dwingt scholen om naar alternatieven te zoeken.
Het Sint-Janslyceum gebruikte al TEAMS als samenwerkingsomgeving en ze gaan dit programma meer gebruiken als ELO. Er zijn koppelingen ontwikkeld naar de lesmethodes van uitgeverijen. De scholengemeenschap uit ‘s-Hertogenbosch is zich ervan bewust dat ook TEAMS maar beperkte mogelijkheden heeft als ELO.
Moodle als next level ELO
Docenten die meer didactische mogelijkheden willen, gaan Moodle gebruiken. Er zijn wensen om leerlijnen aan te bieden voor de leerlingen, formatief te toetsen en meer asynchroon te leren. Dit past in hun visie om gedifferentieerd en gepersonaliseerd leren aan te bieden. Moodle biedt al deze mogelijkheden wel.
Informatiefilmpje ‘Moodle op het Sint-Janslyceum’
Als school kan het Sint-Janslyceum geen fysieke Open Dag organiseren. Daarom zijn er diverse filmpjes opgenomen, waaronder het informatiefilmpje over Moodle. Jouke Raymakers, leraar Duits en beheerder van Moodle, heeft dit filmpje gemaakt en met zijn toestemming mag ik dit delen zodat ook andere scholen zien hoe Moodle gebruikt wordt.
Arnout is meer dan alleen de directeur van Avetica; hij is een echte Moodlelaar. Zijn passie voor digitaal leren en zijn drive om organisaties te helpen groeien, zijn de drijfveren achter zijn werk. Arnout is een autoriteit op het gebied van Moodle en staat bekend om zijn pragmatische aanpak en zijn vermogen om complexe zaken op een begrijpelijke manier uit te leggen.
Hij heeft alle Nederlandstalige MoodleMoots bezocht die sinds 2005 werden georganiseerd waar hij ook vaak zijn kennis deelde. Door zijn familie wordt hij vaak ‘Mister Moodle’ genoemd.