Gamification
Met enige regelmaat wordt gevraagd of gamification in Moodle ook mogelijk is. Mijn wedervraag is wat men verwacht van gamification en hoe het zou moeten werken in een cursus. Ik weet dat dit een lastige vraag is om zo eventjes te beantwoorden. Vaak komt men niet verder dan het krijgen van badges en certificaten. Is gamification een modewoord of een sterk didactisch concept?
Wat is gamification dan precies? Het is geen bordspel en ook geen spel die je op een spelcomputer speelt. Gamification is spelelementen gebruiken in een niet-spelcontext.
Waarom zou je dan spelelementen, zoals punten halen, badges verdienen, leadersboards gebruiken en missies toepassen bij het volgen van een e-learning? Met gamification motiveer je deelnemers intrinsiek en krijg je een hogere betrokkenheid. Beide zijn belangrijke voorwaarden voor het leren. Achterliggende principes van gaming (en gamification) zijn autonomie, meesterschap, doelgerichtheid en verbondenheid.
Plugin Block Game
In de plugin database zijn de afgelopen jaren meerdere plugins verschenen waarmee je gamification kan inzetten in je Moodle cursussen. De plugin Block Game moet het vooral veel eenvoudiger maken. Ik denk zelf dat het instellen nog niet eens het meeste werk is, maar het uitdenken hoe het moet gaan werken. Welke levels ga je inzetten, hoeveel punten ken je toe aan voltooide activiteiten en secties, geef je bonuspunten, etc? Ga je dit ook testen met een groep deelnemers om te controleren of de spelelementen het gewenste effect hebben?
Experimenteer en deel kennis
Het toepassen van gamification in online leren is een proces van vallen en opstaan. Maak een didactisch ontwerp met spelelementen, voer een kort experiment uit van een paar weken en stel je ontwerp weer bij. Het mooiste is natuurlijk als je dit experiment uitvoert met een paar collega’s zodat je telkens kennis en ervaringen kan uitwisselen. Pas dan kan je samen ervaren wanneer gamification een sterk didactisch concept is (en wanneer niet).
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.