De standaard uit 2001
SCORM is een internationale standaard die stamt uit 2001 en heeft sindsdien nog een sporadische revisie/update gekregen. En gek genoeg is SCORM 1.2, de versie uit 2001, nog steeds het meest populair. Versie 2004 van SCORM komen wij amper tegen bij onze klanten.
Moodle is sinds oktober 2009 gecertificeerd SCORM 1.2 compliant. SCORM modules in deze versie worden probleemloos afgespeeld. Betekent dat je SCORM module die gepubliceerd zijn in versie 2004 niet kan afspelen in Moodle? Nee, gelukkig kan dat wel. Alleen bij geavanceerde zaken kan het gebeuren dat het niet helemaal soepel loopt.
‘Opvolgers’ van SCORM
Hoewel SCORM 1.2 nog steeds fier overeind staat is er wel gewerkt aan ‘opvolgers’ van SCORM. Deze ‘opvolgers’ zijn LTI en xAPI (voorheen bekend als Tin Can API). Ik heb expres het woord opvolgers tussen aanhalingstekens gezet want ik vind ze niet echte opvolgers. Het zijn varianten van SCORM met een specifiek doel. Daarnaast vind ik SCORM en LTI veel op elkaar lijken. Allebei zijn het communicatieprotocollen tussen de leercontent en het leermanagementsysteem. Bij SCORM moet de leercontent echt fysiek in het leermanagementsysteem staan. Bij LTI staat de leercontent juist buiten het leermanagementsysteem en is er een Single Sign On (SSO) nodig om de leercontent op te starten en de leerresultaten terug te sturen naar het leermanagementsysteem.
Learning Tools Interoperability (LTI)
De afkorting LTI staat voor Learning Tools Interoperability. Hiermee is het mogelijk om leercontent vanuit een leermanagementsyteem (LMS) rechtstreeks op te starten terwijl de leercontent buiten het LMS staat. LTI zorgt voor de communicatie tussen het LMS en de leercontent en is inclusief Single Sign On (SSO).
Je hebt een LTI Provider en een LTI Consumer. Bij de LTI Provider staat de content. De LTI Consumer is verantwoordelijk voor het opstarten van de externe leercontent. Behaalde resultaten worden door de LTI provider teruggestuurd aan de LTI consumer.
Toen LTI in 2011 het levenslicht zag, had Moodle deze standaard in hetzelfde jaar al geïmplementeerd (versie 2.2, weet je nog?). Dat wil zeggen, alleen de LTI Consumer, binnen Moodle bekend als ‘externe tool’. In 2013 verscheen de community plugin LTI Provider. Deze werd zo populair dat deze plugin werd opgenomen in de core van Moodle.
Ook LTI ontwikkelde zich verder en versie 1.3 werd uitgebracht begin 2019. Met verbeterde beveiliging en meer mogelijkheden om rollen, cijfers en namen uit te wisselen. In Moodle 3.7 (release in mei 2019) is LTI 1.3 volledig geïmplementeerd. Moodle heeft van het IMS Global Learning Consortium een certificering ontvangen en daarmee was Moodle het eerste leermanagementsysteem dat zo’n certificaat ontving.
eXperience API (xAPI)
Ook de internationale standaard xAPI maakt het mogelijk dat leercontent en leermanagementsystemen met elkaar verbonden zijn. Dat is ook bij SCORM en LTI, maar bij xAPI is het bijzondere dat er leerervaringen worden vastgelegd. Het idee is dat je elke dag wel leerervaringen opdoet en dat je deze wilt registeren. Bijvoorbeeld: je hebt een interesse blog gelezen (deze misschien? :-)) en vorige week heb je een dag training gehad. Gisteren heb je een goede instructievideo gezien op Youtube en komende week wil je een Moodle cursus afronden. Al deze offline en online leerervaringen ga je dan registreren in een Learning Record Store (LRS), dus buiten je leeromgeving! Dit betekent dat je verschillende systemen gaat koppelen aan een LRS. Een voltooide cursus in Moodle kan dan automatisch worden geregistreerd in een LRS.
Big data in LRS?
Toch heb ik mijn bedenkingen bij Learning Record Store. Het staat of valt bij het consequent registreren van alle leerervaringen en weinigen hebben de discipline om dit vol te blijven houden. En wil je wel alle leerervaringen vastleggen? Wat wil je met deze berg aan data?
Arnout is meer dan alleen de directeur van Avetica; hij is een echte Moodlelaar. Zijn passie voor digitaal leren en zijn drive om organisaties te helpen groeien, zijn de drijfveren achter zijn werk. Arnout is een autoriteit op het gebied van Moodle en staat bekend om zijn pragmatische aanpak en zijn vermogen om complexe zaken op een begrijpelijke manier uit te leggen.
Hij heeft alle Nederlandstalige MoodleMoots bezocht die sinds 2005 werden georganiseerd waar hij ook vaak zijn kennis deelde. Door zijn familie wordt hij vaak ‘Mister Moodle’ genoemd.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.