Woensdag was de 3e en laatste dag van de Global Moodlemoot. Het programma begon pas om 9.30 uur omdat we de avond ervoor een Moodle Party hadden gehad. Erg gezellig om met zo’n grote groep Moodlelaars een feestje te vieren.
Moodle door de ogen van studenten
We begonnen met een plenaire sessie met de titel ‘The future of Moodle: students’ vision‘. Er waren 3 scholen uit Barcelona uitgenodigd om ons te vertellen hoe zij tegen Moodle aankeken. Telkens kwamen zo’n 10 leerlingen op en presenteerden in het Engels hun visie op Moodle. Dit was verrassend leuk én goed!
Een paar voorbeelden van de studenten:
- samenwerken in één document
- ‘Moody’ als persoonlijke assistent
- virtueel dagboek
- vanuit je eigen profiel de voortgang van alle jouw cursussen kunnen zien
- je eigen design aanpassen (ook ‘night modus’ werd genoemd)
- handleidingen hoe bepaalde zaken werken (ook voor docenten)
- Classroom Reward System als loyalty programma (bij voldoende punten mag je lessen overslaan)
Na elke presentatie van een school was er gelegenheid om vragen te stellen. Er ontstonden goede en soms verhitte discussies over vormgeving, gebruik door docenten en over pedagogische aanpakken (o.a. wel of niet geanonimiseerd beoordelen en puntensystemen als motivatie)
De laatste school toonde een volledige uitgewerkt nieuw interface voor Moodle. Dit noemde ze Moodle+ en ze hadden het visuele design in 3 dagen ontworpen! Deze school kreeg een lang applaus voor deze presentatie.
Workshops en Roadmap Moodle
Na een korte pauze ging het programma verder en verdelen wij ons over de verschillende workshops, zoals CodeGrade, Moodle Educator Certification (MEC) en uiteraard Moodle Workplace. Hier zullen we nog verder over bloggen de komende tijd.
Als afsluiting van deze Global Moodlemoot 2019 stond Moodle Roadmap Brainstorm op het programma. Welke nieuwe functies en verbeteringen willen wij doorgevoerd zien? Er werden al snel zo’n 20 suggesties opgesomd en via een stemming won met ruime voorsprong de suggestie van onze eigen collega Virgil Ashruf. Hij stelde voor om direct vanuit de activiteitskiezer een nieuwe module aan te maken (zonder al die vele opties die je moet doorlopen). Hij kreeg een mooi gebreide muts als cadeau en gratis toegang tot de volgende Global Moodlemoot.
Wil je meer weten over deze eerste wereldwijde Moodlemoot, bekijk dan alle tweets met hashtag #mootglobal19. De volgende Global Moodlemoot is volgend jaar weer in Barcelona.
Arnout is meer dan alleen de directeur van Avetica; hij is een echte Moodlelaar. Zijn passie voor digitaal leren en zijn drive om organisaties te helpen groeien, zijn de drijfveren achter zijn werk. Arnout is een autoriteit op het gebied van Moodle en staat bekend om zijn pragmatische aanpak en zijn vermogen om complexe zaken op een begrijpelijke manier uit te leggen.
Hij heeft alle Nederlandstalige MoodleMoots bezocht die sinds 2005 werden georganiseerd waar hij ook vaak zijn kennis deelde. Door zijn familie wordt hij vaak ‘Mister Moodle’ genoemd.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.