Blog

Global Moodlemoot dag 2

20 november 2019

Moodlefacts

De eerste dag van de Global Moodlemoot is gericht op (technische) ontwikkelaars waar we mogelijk later nog verslag van doen. De tweede dag start met een opening door oprichter en CEO Martin Dougiamas. Martin neemt ons nog eens een keer mee langs de ‘key values’ van Moodle en en het belang van de community rondom Moodle. Hij heeft steeds meer contacten wereldwijd en heeft recentelijk ontdekt dat in China de grootste Moodle site ter wereld in gebruik is. De site heeft 2,8 miljoen studenten en 100.000 docenten! Je kunt jouw site registreren bij Moodle zodat Moodle hoofdkantoor weet dat jij ook Moodle gebruikt iets wat de chinezen dus nog niet hadden gedaan en mogelijk doen we dat in Nederland ook nog te weinig?

Martin beschrijft de Moodle organisatie waar inmiddels 80 mensen werkzaam zijn die samen 6 producten onderhouden.

1. Moodle LMS

Het LMS wat we allemaal kennen en het hart vormt waar alle andere producten op zijn gebaseerd.

2. Moodle Workplace

Moodle aangevuld met een hele reeks aanvullende functionaliteit bedoeld voor leren in organisaties. Over Moodle Workplace schrijven we een aparte reeks artikelen.

3. Moodle app

Dedicated Moodle app voor het leren via mobiele apparaten maar ook om alle inhoud van de Moodle site offline te bekijken oftewel zonder internet connectie. De Moodle app kan gepubliceerd worden als app voor jouw school of organisatie.

4. MoodleCloud

Je kunt hier gratis een Moodle site aanmaken of kiezen voor een hosting pakket. Indien je later toch een eigen hosting nodig hebt of hosting bij een Moodle Partner kan je MoodleCloud site worden overgezet.

5. MoodleNet

Het sociale netwerk voor ‘educators’ waarover we een tijd terug al schreven en komend jaar ook nog veel nieuws zal volgen omdat het platform dan officieel gelanceerd zal worden.

6. Moodle Educator Certificaten (MEC) program

Ook het MEC krijgt speciale aandacht. Een programma waarmee je je kunt certificeren als Moodle Educator.

Moodle 3.8

Afgelopen maandag verscheen de nieuwste versie van Moodle die wordt uitgelicht. In het bijzonder aandacht voor de integratie van H5P in Moodle. Svein-Tore, oprichter H5P, is aanwezig in Barcelona en wordt op het podium uitgenodigd. Een ‘hug’ tussen Martin en Svein-Tore symboliseert de eerste stap in de integratie van Moodle en H5P en dit speciale moment wordt met luid applaus ondersteunt vanuit de community.

Koen Roggemans

Moodle 3.8 wordt opgedragen aan Koen Roggemans. Koen houdt zich al heel lang bezig met het coördineren van vertalingen voor Moodle wereldwijd. Als Nederlandstalige gebruikers mogen wij Koen bijzonder dankbaar zijn omdat hij de vertaling van Moodle in het Nederlands doet. Een bijzonder verdiende waardering dus!

Toekomst

Martin schetst de toekomst van Moodle en hoe de Moodle organisatie daar een rol in kan spelen. De Moodle organisatie is in de loop der jaren flink uitgebreid en geprofessionaliseerd. Streven maar ook uitdaging is om de Moodle community (weer) meer te betrekken bij het product. Het werken aan een product met zo’n sterke community vraagt iets van mensen die werken aan het product. De Moodle roadmap zal nog meer gedetailleerd worden en voorop staan in toekomstige ontwikkelingen.

Martin toont de 17 sustainable goals van de UN waarvan educatie nummer 4 is en denkt na over hoe Moodle kan bijdragen in het behalen van die doelen. Onze toekomst ligt in de kwaliteit en bereikbaarheid van educatie. Hoe kunnen we mensen opleiden die nadenken over deze waarden en die centraal stellen. Laten we samenwerken om ‘educators’ te faciliteren om dit mogelijk te maken.

Workshops

Na de opening zijn er veel workshops te volgen met hele uiteenlopende onderwerpen. Ik licht er een aantal uit.

ABC Learning Design

Op de University College of London UCL vond een deel van de docenten Moodle maar niks en had men ook niet veel tijd om zich erin te verdiepen. Cursussen waren slecht van kwaliteit en waren (zoals we vaker zien) een verzameling van documenten. Op UCL heeft men een methodiek ontwikkeld die docenten helpt om gestructureerd na te denken over hun (online) cursus en daarbij uit te gaan van didactiek in plaats van techniek. Men is gekomen tot het ABC Learning Design model en gaat in een workshop van 90 minuten met docenten aan de slag om een papieren storyboard te maken. Vanuit dit storyboard kun je het ontwerp overzetten naar Moodle. Het hele model is beschikbaar nadat je hebt geregistreerd via abc-ld.org  Avetica werkt al jaren met het zogenaamde Moodle Cursus Ontwerp Model wat op dezelfde manier werkt. Docenten ervaren dit als bijzonder nuttig en toch best raar dat we niet altijd terug gaan naar eerst denken maar gelijk Moodle in duiken. Ook dat model kun je downloaden.

Safe Exam Browser

Er is een workshop van de universiteit van Porto die de Safe Exam Browser gebruikt voor hun examens. SEB is een aparte browser die geïnstalleerd staat op je PC. De Moodle quiz kan zo worden ingesteld dat die quiz alleen gedaan kan worden met gebruik van SEB. De workshop zelf was niet zo spannend maar wel het feit dat er iemand aanwezig was die kon melden dat SEB verder geïntegreerd zal worden in Moodle 3.9. Met name het distribueren van de bestanden die je nodig hebt voor SEB wordt hiermee een stuk eenvoudiger. Wij volgen de ontwikkelingen.

OU Embed question plugins

Tim Hunt van de Open Universiteit UK demonstreert het Embed question filter. Deze plugin stelt je in staat om vragen uit de vragenpool van Moodle te gebruiken buiten de test module. Je kunt hiermee dus vragen opnemen in een boek module. De plugin heeft ook een Atto teksteditor knop waardoor je dit kan doen vanuit de reguliere teksteditor. Nieuw is dat er bij de set van plugins nu ook een rapport beschikbaar is. In het rapport kun je zien hoe vaak een cursist een vraag heeft gemaakt en wat het laatste resultaat was.

Cohort tool kit

De universiteit van Ulm, Duitsland laat zien hoe zij met cohorten oftewel sitegroeoen omgaan in Moodle. Met een vijftal plugins en de standaard sitegroep synchronisatie in Moodle brengen ze gebruikers in Moodle en vervolgens in de juiste sitegroepen om ze vervolgens in groepen en specifieke rollen te krijgen. Nieuw voor mij is het HTML (on cohorts) block. Dit block stelt je in staat om een block specifiek voor een bepaalde cohort te maken. Gebruikers die niet in die cohort zitten zien dit block niet.

Tags

 

Comments are closed.