Regelmatig krijgen we vragen over portfolio’s in Moodle. Vrijwel altijd is mijn tegenvraag “Wat bedoel je precies met een portfolio?”. De ene organisatie gebruikt het portfolio als tool voor assessments waarbij de lerende gedurende zijn of haar leerproces bewijslast verzamelt om de competenties mee te bewijzen. De andere organisatie gebruikt het portfolio als verzamelplaats voor reflectieformulieren en feedback. Er is een grote variëteit aan doelen waarvoor een portfolio ingezet kan worden.
Graag zoom ik in op het gebruik van de blog-functie in Moodle als ruimte voor het portfolio. De blog stelt je in staat om berichten voor jezelf of anderen in de leeromgeving te publiceren. Het handige ervan is dat je aan een blog-post een bijlage kan toevoegen. Met een plug-in als Blog Export Portfolio kan je bepaalde leeractiviteiten in je leerprogramma’s direct exporteren naar je blog. Hiermee wordt je Moodle blog tegelijk een portfolio. Dit is handig wanneer je portfoliofunctionaliteit zich beperkt tot een verzamelplaats van inleveropdrachten. Wanneer je meer uitgebreide peer-feedback wilt kan je kijken naar externe portfoliosystemen. Zoals Mahara, Picasa of Google Drive.
Hoe zie jij een portfolio in de leerprocessen die jij vormgeeft?
Arnout is meer dan alleen de directeur van Avetica; hij is een echte Moodlelaar. Zijn passie voor digitaal leren en zijn drive om organisaties te helpen groeien, zijn de drijfveren achter zijn werk. Arnout is een autoriteit op het gebied van Moodle en staat bekend om zijn pragmatische aanpak en zijn vermogen om complexe zaken op een begrijpelijke manier uit te leggen.
Hij heeft alle Nederlandstalige MoodleMoots bezocht die sinds 2005 werden georganiseerd waar hij ook vaak zijn kennis deelde. Door zijn familie wordt hij vaak ‘Mister Moodle’ genoemd.