Studenten zelf de toetsvragen laten ontwikkelen, laten controleren door de docent en daarna deze vragen als toets aanbieden. En voor het creeren van de toetsvragen krijgt de student ook nog een cijfer! Klinkt mooi toch? Met de Moodle plugin Question Creation Activity kan het ook en is nu ook beschikbaar voor Moodle 3.0.
Als studenten zelf gaan nadenken over welke toetsvragen zij kunnen creëren, moeten ze de leerstof goed beheersen. Maar is het daarmee dé ultieme leeractiviteit? Zover wil ik ook weer niet gaan, maar het is wel een leerzame manier om anders met de leerstof om te gaan en de docent heeft ook een voordeel. Hij hoeft niet meer alle toetsvragen in te voeren! 🙂
Kan je een toets die door studenten is ontwikkeld gelijk gebruiken? Nee, want bij het ontwikkelen van goede toetsvragen komt veel meer bij kijken. Zo moet een toetsvraag eenduidig geformuleerd zijn en niet voor meerdere uitleggen vatbaar. Daarnaast is het maken van de afleiders (de foute antwoorden) best nog lastig. Wat je niet wil, is dat studenten door goed te lezen, het juiste antwoord kunnen kiezen.
Studenten hebben jarenlange ervaring met toetsen, dus deze Moodle plugin inzetten kan weleens tot leuke resultaten leiden. Heb je al ervaring met het creëren van toetsvragen door studenten? Deel dan deze hieronder.
Arnout is meer dan alleen de directeur van Avetica; hij is een echte Moodlelaar. Zijn passie voor digitaal leren en zijn drive om organisaties te helpen groeien, zijn de drijfveren achter zijn werk. Arnout is een autoriteit op het gebied van Moodle en staat bekend om zijn pragmatische aanpak en zijn vermogen om complexe zaken op een begrijpelijke manier uit te leggen.
Hij heeft alle Nederlandstalige MoodleMoots bezocht die sinds 2005 werden georganiseerd waar hij ook vaak zijn kennis deelde. Door zijn familie wordt hij vaak ‘Mister Moodle’ genoemd.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.