Op EdTechReview is een infographic gepubliceerd met als titel:
5 Easy Ways to Create an Engaging Online Course
Als ik de 5 manieren lees, dan stoor ik me aan het woord ‘easy’, want hoewel ze gelijk hebben in het feit dat deze 5 manieren inderdaad boeiende cursussen zullen opleveren, is het niet makkelijk om zoiets te ontwikkelen. Als het zo makkelijk was, dan was de kwaliteit van de online cursussen veel hoger geweest dan nu het geval is (uitzonderingen daargelaten).
Welke vijf ‘makkelijke’ manieren zijn er dan?
1. Maak de content relevant voor de deelnemers
Hoe relevanter de inhoud van de cursus is, hoe hoger de motivatie van de deelnemer en dat is altijd goed voor het leerresultaat. Denk hierbij aan het didactische principe van ‘aansluiten bij de doelgroep’.
2. Maak de content visueel aantrekkelijk
Content die afbeeldingen, foto’s, animaties, interacties en video’s bevat, is gewoon aantrekkelijker om te zien. Een saaie ‘pageturner’ is niet leuk om te volgen en zal het leerresultaat negatief beïnvloeden.
Zijn wij mensen niet veel meer beelddenkers geworden?
3. Maak gebruik van gamification
Met gamification maak je gebruik van speelelementen in een niet-spel-situatie. Een online cursus volgen is zo’n situatie en als je punten kan scoren en levels kan halen tijdens het volgen van de cursus, dan verhoog je de betrokkenheid. Lees meer over gamification.
4. Laat deelnemers samenwerken
Een open deur als je de leerpsychologie achter Moodle kent. Leren van elkaar, feedback geven en samen werken aan leerproducten is didactisch gezien een krachtige aanpak. Leer meer over samenwerkend leren met Moodle.
5. Maak gebruik van storytelling
Verhalen vertellen is één van de oudste vormen van kennis overdracht. Mensen onthouden verhalen nu eenmaal beter dan een powerpointdia met 7 bullets.
Arnout is meer dan alleen de directeur van Avetica; hij is een echte Moodlelaar. Zijn passie voor digitaal leren en zijn drive om organisaties te helpen groeien, zijn de drijfveren achter zijn werk. Arnout is een autoriteit op het gebied van Moodle en staat bekend om zijn pragmatische aanpak en zijn vermogen om complexe zaken op een begrijpelijke manier uit te leggen.
Hij heeft alle Nederlandstalige MoodleMoots bezocht die sinds 2005 werden georganiseerd waar hij ook vaak zijn kennis deelde. Door zijn familie wordt hij vaak ‘Mister Moodle’ genoemd.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.