De eerste dag van de Moot werd dinsdagavond afgesloten met een diner en aansluitende feestavond. Voor een aantal was het woensdagochtend dan ook best een uitdaging om om 9 uur weer bij de eerste presentatie aanwezig te zijn. Ook voor Martin viel dat niet mee getuige zijn tweet hieronder.
De dag wordt geopend door Dr Michael de Raadt (Research Director Moodle HQ). Hij spreekt over ‘Personalised learning and Moodle’. Ik sprak hem later op de dag omdat ik benieuwd was of hij gezien zijn achternaam Nederlandse roots heeft. Zelf is hij geboren in Australië maar zijn ouders komen inderdaad uit Nederland. Over zijn presentatie ga ik hier verder niet veel zeggen omdat hij aangaf dezelfde presentatie te zullen geven op de Nederlandse MoodleMoot op 27 mei. Zorg dus dat je daar bij bent!
Vanuit de tracks hieronder weer een aantal highlights.
Value added learning using video door Muireann O’Keeffe
Muireann staat normaal voor de klas maar moest voor het eerst een volledig online traject verzorgen. In de klas leerde ze de leerlingen echt kennen maar hoe zou dat nu gaan? Hoe ervaart de leerling zo’n traject? Om het voor de leerling persoonlijker te maken heeft ze korte introducties toegevoegd via video. Met de camera van haar laptop en een headset voor audio nam ze korte fragmenten op die ze in haar cursus verwerkte. Ze nam de video’s in één keer op, deed geen editing en zette ze direct online. Leerlingen waren enthousiast en in een volgende editie zullen ook leerlingen video’s toevoegen. Haar volledige presentatie kun je hier online vinden.
Section Ownership – keeping your content safe from all the other teachers… – Andy Kent en Mark Chaney
Beide heren hierboven zijn werkzaam op de Universiteit van Cambridge. In één Moodle cursus zijn daar meestal meerdere docenten actief. Op zich geen probleem voor Moodle maar ze hebben dan wel allemaal bewerkingsrechten. Cambridge heeft zelf een plugin gemaakt die ze ‘Section ownership‘ hebben genoemd. Docenten kunnen met deze plugin eigenaar van een sectie worden zodat alleen die docent bewerkingsrechten heeft voor die sectie. Je kunt zo met meerdere docenten actief zijn in één cursus maar alleen je eigen deel bewerken. Cambridge gaat zijn best doen om het stuk code standaard in Moodle te krijgen. Vanuit de zaal kwamen enthousiaste reacties en direct al ideeën om ook leerlingen rechten te geven om bepaalde delen te kunnen bewerken.
Controlling the Moodle Plugins directory airspace – David Mudrak
David is Community Development Manager binnen Moodle en als zodanig ook verantwoordelijk voor de plugins database. Voor Moodle zijn op dit moment meer dan 1000 plugins beschikbaar! David neemt ons mee in het proces van het indienen van een nieuwe plugin tot publicatie in de database. Plugins worden aangeboden door zelfstandige ontwikkelaars maar ook door Moodle partners, scholen/universiteiten en bedrijven. Een nieuwe plugin wordt door Moodle HQ gereviewed op een aantal standaarden en getest. Eenmaal goedgekeurd verschijnt de plugin in de database en wordt ook direct verwerkt in het systeem voor vertaling. De vertaling wordt opgepakt door het translation team maar wordt grotendeels gedaan door de community.
Nieuwe functionaliteit kan ook bestaan uit een set van bij elkaar horende plugins. David is bezig met een nieuwe feature waarmee je zo’n set in één keer kunt installeren. Ook aandacht voor plugins die nog een nieuw ‘baasje’ zoeken en momenteel geen vaste ontwikkelaar meer hebben.
Delivering a consistent Moodle experience at large scale – Anne Rockcliffe
Veel aandacht deze Moot voor design en terecht! Ook in deze sessie van de Unviersiteit van Nottingham een presentatie over welk design zij hebben toegepast in hun cursussen. Men heeft een format gemaakt wat door elke docent toegepast moet worden. Per faculteit is een fulltime learning consultant beschikbaar die docenten kan helpen bij de inrichting van Moodle. Denk dat veel Nederlandse scholen of instellingen daar jaloers op zullen zijn?! Persoonlijk vind ik dat ze veel blokken gebruiken in hun cursussen en zou ik daar meer rust in creëren. Ook werken ze met fotografie op de achtergrond. De meningen van studenten daarover waren gevarieerd wat ze heeft doen besluiten om het blok Accessibility te introduceren. Hiermee kan een gebruiker een aantal zaken in het uiterlijk van het thema zelf aanpassen zoals grootte lettertype, kleurschema etc.
Er waren nog meer workshops en presentaties op deze tweede dag. In mijn volgende blog daarover meer. Met dan onder andere een verslag van een presentatie ‘Why you should stop using forums‘
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.