MoodleMoot Dublin verslag eerste dag

Bijzondere ervaring om met ongeveer 320 mensen uit allerlei windstreken in Dublin bij elkaar te zijn en maar over één ding te praten…Moodle! Opvallend dat de meerderheid van de deelnemers hier afkomstig is van universiteiten terwijl Moodle daar in de Benelux nauwelijks een rol speelt. Maar goed wat niet is kan nog komen.

Een eerste dag met een zeer goede en strakke organisatie. Korte bondige presentaties en veel aanbod met diverse onderwerpen. Ik probeer dan ook kort de hoogtepunten aan te geven.

Gaelic

Opening
De president van de Dublin City University heet ons welkom in het Gaelic. Gelukkig schakelt hij snel over naar engels en introduceert de eerste keynote speaker Dr Bart Rienties Reader in Learning Analytics op de Open Universiteit. Bart (Nederlands van afkomst) praat ons bij over Learning Analytics (LA) en houdt een pleidooi om de data die LA ons oplevert niet alleen beschikbaar te stellen aan docenten en managers maar juist terug te koppelen aan studenten. De OU analyseert gigantische hoeveelheden data van meer dan 200.000 studenten en kan zo vergelijkingen maken tussen potentieel ‘succesvolle’ en minder succesvolle studenten. Dat er (nog) meer gedaan kan worden aan het ondersteunen van potentieel falende studenten wordt erkend.

Daarnaast heeft de OU analyse gedaan op het cursusontwerp dat varieert van het aanbod van alleen leesmateriaal tot testen en soms ook fora of opdrachten. Er is meer activiteit van de studenten in de leeromgeving naarmate er meer sociaal-constructivistische elementen aanwezig zijn. Op zich goed nieuws zou je zeggen? Uit een survey onder studenten blijkt echter dat men het als minder prettig ervaart en afhaakt als de cursus alleen die elementen bevat. Afwisseling is wat men waardeert wat pleit voor een goede mix van bronnen en activiteiten in je Moodle cursus en een goed doordacht ontwerp.

Na deze opening zijn er meerdere korte presentaties. Hieronder enkele korte samenvattingen.

How am I doing in my module?
Mark Glynn (Head of Teaching Enhancement Unit in DCU) geeft aan dat DCU niet meer werkt met normale cijfers of percentages maar een schaal variërend van -3 tot +3. Resultaten over modules heen worden vergelijkbaar en studenten ervaren het als prettig.

Wildlife MOOC
Vandaag is een MOOC gestart die wordt georganiseerd door United for Wildlife. Deze organisatie heeft met enkele, kennelijk simpele, ingrepen een zeer aantrekkelijk design voor Moodle gemaakt. Daarnaast geeft men badges uit. Ik ontving al vrij snel in de eerste cursus mijn eerste ‘Black Rhino’ badge met daarin weer meer informatie over de black rhino. Je kunt de omgeving hier live bekijken of de slides van de presentatie op Slideshare.

MOOC Wildlife MOOC Wildlife 2Black_rhino_-_Diceros_bicornis

Wanneer upgraden?
Gavin Henrick grote man achter deze Moot praat over het feit of je (half)jaarlijks zou moeten upgraden of dat je wel 3 jaar kunt wachten nu alle versies 3 jaar ondersteuning hebben. Feitelijk is die 3 jaar ondersteuning ‘alleen’ op bugs en security fixes. Door een Moodle versie over te slaan mis je nieuwe functionaliteit en kon het toch wel eens een hele exercitie worden om je organisatie weer helemaal mee te krijgen als je pas na 3 jaar upgrade. Hij adviseert ruimte in budgetten op te nemen voor (half)jaarlijkse upgrades.

Moodle bij de National Health Service (NHS)
Nick Lee van de NHS verontschuldigt zich dat hij geen hele fancy Moodle site heeft maar alleen met standaard plugins werkt in tegenstelling tot veel bedrijven die deze Moot omgevingen presenteren met veel maatwerk en design. Die verontschuldiging was wat mij betreft totaal niet nodig omdat hij met standaard Moodle functionaliteit heeft kunnen voldoen aan de wens van de meeste eindgebruikers. Enkele voorbeelden:
– Papieren formulieren waar niemand ooit iets mee deed vervangen door Moodle Checklist
– Moodle labels met teksten als ‘Ik verklaar dat….’ en manuele voltooiing ingeschakeld. Hierdoor kan aan compliancy regels worden voldaan
– Simpel responsive thema met minimale aanpassing
– NHS is een grote organisatie met verschillende units en hun eigen ‘merk’. Moodle thema is in varianten aanwezig en wordt getoond op basis van gebruikersprofiel of categorie

Afsluiting door Martin Dougiamas (oprichter Moodle)
Martin eindigt de eerste dag met een presentatie over een aantal zaken. In het eerste deel benadrukt hij het belang van feedback tijdens het leerproces. Enkele elementen die goede feedback kenmerken volgens Martin.
– Feedback geeft de lerende een spiegel voor reflectie
– Feedback komt direct en niet pas na dagen of weken
– Feedback zet aan tot actie die ook valt uit te voeren
– Feedback wordt herhaald
– Feedback is niet hetzelfde als het geven van cijfers

In het tweede deel van de presentatie gaat Martin in op de uitdagingen waar Moodle (HQ) voor staat. Op het hoofdkantoor werken momenteel 32 mensen. De meeste tijd van de developers gaat zitten in het onderhouden van de stabiele versie en het fixen van bugs. Er is dus weinig tijd voor nieuwe ontwikkelingen om Moodle te blijven vernieuwen. Daarnaast wil Moodle HQ verbonden blijven met de community maar door de groei wordt dit steeds lastiger. Als laatste ziet men wereldwijd veel mooie initiatieven die echter lastig in de Moodle core te krijgen zijn.

Om voorgaande aan te pakken is er behoefte aan meer vaste Moodle core developers. Martin denkt dat een ploeg van 100 developers meer zou passen bij de schaal van het pakket. Moodle HQ wil daarnaast feedback van de community op een meer gestructureerde manier binnen krijgen. Als laatste moeten directe investeringen van eindgebruikers mogelijk worden.

Al met al de opmaat naar zijn aankondiging van de Moodle Association waarover we hier al eerder schreven. Naast kritische opmerkingen vanuit de zaal zijn wel iets meer details bekend. Deelname aan de association zou vanaf AUD 30 al mogelijk zijn. Daarnaast zoekt men 6 mensen om in de initiële board zitting te nemen. Morgen nog meer informatie in de afsluitende presentatie.

Moodle 3.0
Moodle 2.9 is nog maar net uit maar tijdens deze Moot wordt ook al voorzichtig gesproken over de volgende release. En jawel dat wordt Moodle 3.0 en geen Moodle 2.10. Moodle 3.0 doet vermoeden dat er een compleet nieuwe versie gaat komen maar het lijkt vooralsnog een reguliere release te gaan worden. Blijf ons volgen voor updates!

Tot zover een korte impressie (er was meer!) van een enerverende eerste dag op de MoodleMoot Dublin. Blijf de Moot volgen via #mootieuk15