Programma MoodleMoot 2025

Programma MoodleMoot 2025

Wij hebben de Nederlandstalige community gevraagd om ideeën en bijdrages te leveren voor de MoodleMoot 2025. We zijn heel blij met alle reacties die daarop binnen zijn gekomen. Op basis van al die reacties hebben wij een mooi programma samengesteld. 

Onder het programma staan de omschrijvingen van elke sessie. Een aantal wordt in de loop van de komende weken nog aangevuld. Over het thema van de keynote en de sprekers kan je hier meer lezen.

TijdPlenairGrote zaalZaal 1Zaal 2Zaal 3Zaal 4
9.00 uurInloop
9.30 uurWelkomOpening door Nienke Verhoeven
9.40 uurKeynoteHoe kan AI ons L&D vakmanschap versterken?
10.30 uurPauze
11.00 uur1e ronde sessiesHoe? Zo! (of zo?)Van dataopslag tot interactieve leeromgevingMoodle makeover zonder cosmetische chirurgieWat is nieuw in Moodle LMS 5.0?Making the jump towards competency-based learning & Analytics
11.45 uur2e ronde sessiesHoe? Zo! (of zo?) – vervolgEén LMS, verschillende talen en merkenMoodle makeover zonder cosmetische chirurgie – vervolgCertificeringen in Moodle Workplace bij GVB Techniek*Working together on office documents in Moodle
12.30 uur
13.30 uur3e ronde sessiesVan Crisis naar KansMoodle Workplace 5.0 – A Simpler, Smarter Enterprise Learning PlatformMet Moodle Catalogus naar één plek voor Kinderfysiotherapeuten*Empowering professionals to drive systems change for safe water*
14.15 uur4e ronde sessiesVan Digitale Drempels naar Digitale VaardigheidVan open instroom tot maatwerk opleidingDe Grote Schoonmaak – Weg met digitale stofnesten*Kijkje in de Moodle-keuken van InhollandHow to get the best out of Moodle together with Microsoft Teams
15.00 uurPauze
15.30 uurInteractieve plenaire sessie – denk aan iets gezelligs… 😁
16.30 uurNetwerkborrel

* deze sessie kan sporen van Moodle Workplace bevatten.

Omschrijvingen van de sessies

Klik op de naam van de sessie voor meer informatie over de inhoud en spreker(s).

Join us for a live demo of ‘The WASH Systems Academy’. Our aim is to take our users on an interactive and engaging learning journey by maximising the use of simple designs and H5P in Moodle. Our platform is used by over 9.000 professionals from 126 countries. 95% of our users recommend us and use the course content to improve their work. Let’s have a lively discussion on improving learning outcomes for systems change.

Sprekers

  • Jeske Verhoeven, Programma Officer, IRCWASH
  • Dechan Dalrymple, Campaigns, Communications and Influencing Manager, IRCWASH

Moodle LMS als centrale rol in onze bedrijfsopleidingen en digitale transformatie brengt bij een organisatie met meerdere talen en merken de nodige uitdagingen. We nemen je graag mee in onze ervaringen en hoe we als organisatie deze uitdagingen aangaan.

Sprekers

  • Erik Stein, Team Lead Technical Service Training, Mitsubishi Logisnext Europe

Hoe ontwerp je een flexibel leerprogramma waarin enerzijds persoonlijke leerervaringen gecreëerd worden, maar waarin anderzijds zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van een standaardprogramma-opzet? In deze presentatie neemt Stephanie jullie mee in de opzet van een online leerprogramma met adaptieve leerpaden zonder gebruik te maken van AI of adaptieve software.

Met een open instroombeleid, waar deelnemers op elk moment kunnen starten binnen een collegejaar, zijn slimme keuzes in communicatie, leeractiviteiten, toetsing en feedback essentieel. Ontdek hoe je interactiemogelijkheden en maatwerk combineert met een didactische aanpak, om te streven naar een zo hoog mogelijk leerrendement.

Sprekers

  • Stephanie Morssinkhof, Onderwijsmanager ASRE online

De onderwijsinstelling Inholland beschikt over een uitgebreide Moodle-omgeving met ca. 60.000 actieve gebruikers en ca. 12.000 actieve cursussen, verspreid over negen domeinen binnen één platform. Het beheren van deze omgeving brengt de nodige uitdagingen met zich mee. In deze presentatie geven we inzicht in onze aanpak als Moodle Beheerders en bespreken we hoe de toekomstige flexibilisering van het onderwijs nieuwe kansen en obstakels met zich meebrengt.

Sprekers

  • Jelske Spronk, Functioneel Beheerder LMS
  • Marcel van Baaren, Ondersteuner onderwijs met Moodle bij Inholland

We nemen je in mee op een Moodlereis die Cedin in het voorjaar van 2021, ten tijde van de wereldwijde pandemie, is begonnen. De onderwijsadviseurs mochten de scholen niet meer in. We moesten een manier bedenken om ons aanbod en de adviseurs toch de scholen in te krijgen.

Met dank aan Moodle en de samenwerking met Avetica is het Cedin gelukt! Inmiddels de ‘Cedin Academie’ verankerd in de organisatie. Het begon met 1 training in de LMS omgeving en inmiddels zijn we over naar Workplace, waar we diverse onderwijsprofessionals voorzien in een aanbod ter professionalisering. We delen de parels die we tijdens die reis hebben verzameld en ook de puzzels waar we mee zijn geconfronteerd.

Sprekers

  • Marinka Bakker, Adviseur Cedin
  • Willeta Post, Creatieve Content Ontwikkelaar Cedin
  • Jeroen Geurtjens, Opleidingscoördinator Cedin

In deze workshop, van 1,5 uur, leer je welke mogelijkheden Moodle biedt voor het toevoegen van jouw eigen styling zonder maatwerk of aanpassingen aan de Moodle core code. Daarnaast leer je hoe je geavanceerde web-elementen zoals Buttons, Accordeons, Modals en Allerts aan jouw Moodle kan toevoegen die ‘uit de doos’ goed schalen.

Voor deze workshop breng je je eigen laptop mee. Ook alle informatie over je eigen huisstijl is praktisch om bij de hand te hebben. Enige kennis van CSS en HTML is handig om te hebben.

Sprekers

  • Vincent Cornelis, Moodle Developer, Ldesign Media
  • Bas Harkink, Moodle Consultant, Avetica
Bas Harkink

Moodle Workplace is a flexible, secure, and accessible enterprise learning management system designed to streamline employee learning, onboarding, and compliance training.

In this presentation, we’ll explore the powerful new features in Moodle Workplace 5.0, designed to enhance user experience, efficiency, and flexibility. Discover how major upgrades to visual reporting provide deeper insights and more intuitive data visualization, how improvements in self-directed learning with Programs empower learners with greater autonomy, and how enhanced multi-tenancy capabilities make managing complex organizational structures more seamless and customizable than ever.

Finally, get an exclusive sneak peek at what’s next for Moodle Workplace, as we continue to innovate and evolve enterprise learning solutions to meet the needs of modern businesses.

Sprekers

  • Emilio Lozano, Product Owner Moodle Workplace bij Moodle HQ
Emilio Lozano - Head of Workplace Solutions

Hoe zorg je ervoor dat je jouw Moodle schoonhoudt? In deze presentatie zie je mogelijkheden om jouw gebruikers en cursussen op te ruimen. Er komen zowel handmatige als automatische opties aan bod. Na deze presentatie kun je jouw Moodle er weer zo goed als nieuw uit laten zien.

Sprekers

  • Daniel Dubbeldam, Technisch Moodle consultant Avetica
  • Jaron Cohen, Moodle consultant Avetica
Daniel Dubbeldam
Jaron Cohen

Op 14 april 2025 wordt Moodle 5.0 gelanceerd – een grote mijlpaal voor het populairste open-source LMS ter wereld. In deze presentatie ontdek je de belangrijkste verbeteringen en nieuwe functies die je helpen om leren en lesgeven nog effectiever te maken. Mis het niet!

Spreker

  • Gemma Lesterhuis, eigenaar & Moodle LMS Gespecialiseerd Functioneel -en Applicatiebeheer

Bij GVB Techniek werken zo’n 300 monteurs die, afhankelijk van hun functieprofiel, zo’n 60 verschillende certificeringen nodig hebben. Er was behoefte aan overzicht wie welke certificering moet hebben en wanneer die zal verlopen. Aly Lubberink en Boukje van Tulder nemen je mee in de wijze waarop ze de certificeringen en de hercertificering cyclus in Moodle Workplace hebben ingericht.

Sprekers

  • Aly Lubberink, Coördinator Opleidingen Railmaterieel, GVB
  • Boukje van Tulder, Sr. Business Adviseur, GVB

NVFK wil dé opleidingshub worden voor alle Nederlandse kinderfysiotherapeuten. Eén plek, voor en door kinderfysiotherapeuten. Op de HUB biedt NVFK interactieve e-learnings, een plek om elkaar vragen te stellen, alle geaccrediteerde nascholingsactiviteiten in één agenda en een kennisdatabase. Door middel van de catalogus van Moodle Workplace heeft NVFK een prettig overzicht gemaakt om dit te bereiken. Tijdens deze sessie hoor je hoe NVFK haar wens heeft vertaald binnen Moodle.

Spreker

  • Eline Bolster, senior onderzoeker lectoraat ‘Bewegen en Opgroeien doe je Samen’, Hogeschool Utrecht

In deze presentatie nemen we u mee in de keuzes die we de afgelopen zes jaar hebben gemaakt bij de implementatie van Moodle binnen onze academie. We tonen inspirerende voorbeelden van hoe we blended onderwijs inzetten, waarbij we de kracht van zowel online als face-to-face leren combineren om een rijke leerervaring te creëren. Dit geeft de student een meer actieve rol in zijn of haar leerproces.

U krijgt inzicht in onze aanpak, zoals het gebruik van verschillende interactieve activiteiten, en de mogelijkheden die Moodle ons biedt voor science education. We bespreken ook de aandachtspunten en uitdagingen die we onderweg zijn tegengekomen, en hoe we deze hebben aangepakt en verder willen oplossen. Daarnaast komen de kansen en uitdagingen die kunstmatige intelligentie met zich meebrengt aan bod.

Verder delen we onze methoden om collega’s te betrekken en te ondersteunen in dit proces, inclusief workshops en het delen van goede voorbeelden. Ontdek hoe Moodle ons onderwijs verrijkt en hoe we samen werken aan een succesvolle integratie!

Spreker:

  • Robin Willems, senior docent & DLO Coach, Opleiding Applied Science van Zuyd Hogeschool

Hoe zet je je innovatieve ideeën of die van anderen in Moodle-inhoud om? Hoe kan je gevarieerde en leuke inhoud aanbieden voor alle (zelfs saaie) thema’s? In deze workshop ga je in kleine groepjes op zoek naar creatieve oplossingen voor uitdagende casussen. Je wordt daarbij ondersteund door twee begeleiders. De verschillende oplossingen zullen gedeeld worden. Zo zal je met een koffer vol nieuwe ideeën naar huis vertrekken.

Sprekers

  • Nabil Khazzaka, Educatief medewerker, ACLVB Liberale Vakbond
  • Arnout Vree, Directeur & Oprichter Avetica
Nabil Khazzaka

In deze presentatie staan de digitale competenties van leraren centraal. We bespreken de inzichten uit de metingen van digitale competenties van onze leraren en laten zien hoe het DigCompEdu-framework kan helpen om hiaten in ICT-vaardigheden te ontdekken en dichten.

Vervolgens tonen we hoe Moodle, als online leeromgeving, een krachtig hulpmiddel is om leraren te trainen in basisvaardigheden en digitale didactiek. We belichten zowel de voordelen als de aandachtspunten van Moodle in professionaliseringstrajecten. Tot slot kijken we naar de toekomst: hoe zorgen we voor een duurzame integratie van digitale leermiddelen, zodat leraren ook op lange termijn hun digitale competenties blijven versterken?

Spreker

  • Tom Verbesselt, verantwoordelijke strategie in digitaal leren, GO!CVO Antwerpen

Traditionele beoordelingssystemen op basis van cijfers schieten vaak tekort in het inspelen op de unieke behoeften van leerlingen. Aan het begin van elk schooljaar ontstaat er daardoor vaak een “nieuw begin,” terwijl kritieke kennishiaten over het hoofd worden gezien. Deze hiaten belemmeren de langdurige ontwikkeling van leerlingen. Competentiegericht leren, ondersteund door real-time analytics, biedt een vernieuwend en doeltreffend alternatief voor zowel docenten als leerlingen.

In deze presentatie verkennen we hoe competentieprofielen en dynamische leerdashboards de leerervaring kunnen hervormen. Onze oplossing volgt de voortgang van studenten in real-time binnen leerplannen en behoudt tegelijkertijd een uitgebreide geschiedenis van hun leertraject. Door docenten in staat te stellen gedocumenteerde kennishiaten te identificeren, te beschrijven en te verduidelijken in het leerprofiel, creëren we continuïteit in het aanpakken van deze hiaten over verschillende jaren en vakken heen.

Daarnaast presenteren we concrete voorbeelden uit het Vlaamse Ministerie van Onderwijs, met specifieke nadruk op gevallen binnen het secundair en volwassenonderwijs. Deze real-world scenario’s tonen aan hoe competentiegericht leren effectief kan worden geïmplementeerd en welke tastbare voordelen dit biedt voor zowel leraren als leerlingen.

Daarnaast leggen we de nadruk op de cruciale rol van doordacht didactisch ontwerp in het succes van competentiegerichte leeromgevingen. Gebaseerd op onze advieservaring delen we toepasbare strategieën voor het bevorderen van gepersonaliseerde en adaptieve leertrajecten. We laten zien hoe zorgvuldig cursusontwerp naadloos kan aansluiten bij competentiekaders en gepersonaliseerde leerpaden kan bevorderen.

Deelnemers ontdekken praktische strategieën voor het implementeren van competentiegericht leren in Moodle, het verbeteren van feedbackmechanismen voor docenten, en het stimuleren van eigenaarschap bij leerlingen over hun leerproces. Samen bespreken we hoe deze aanpak niet alleen individuele resultaten, maar ook de algehele onderwijs- en leercultuur kan transformeren.

Sluit je aan om de sprong naar slimmer en meer verbonden leren te maken!

Spreker

  • Jad Najjar, Managing Director, Eummena

Only Office toont de mogelijkheden van hun product om vanuit Moodle gezamenlijk te werken aan ‘Only Office’ bestanden.

Sprekers

  • Sergey Zarubin

This session will cover how we, mConnect, together with Microsoft and Moodle are working towards making an integration that allows you to use features from Teams and Moodle together, directly from Teams with your Moodle embedded in iFrame through a personal app or within a team.

We can see that the time set off is 45 minutes, however, go through everything from our end should only take 30 mins or less, so feel free to give someone else more speaking time if they need that

Sprekers

  • Robin Andersen

Hand click
Nieuws en tips over Moodle

Ontvang van elke blog die wij schrijven een notificatie op je e-mailadres, zodat je goed op de hoogte blijft over Moodle.
Afmelden is altijd mogelijk.

Voeg je bij 1.936 andere abonnees