Wil jij Moodle duurzaam inzetten? Laten we samen de Moodle implementatie realiseren.
Wat wil je weten over onze aanpak?
Hoe gaan we aan de slag met Moodle?
Stel, de handtekeningen zijn gezet onder de overeenkomst en allebei staan we te popelen om te beginnen. Hoe ziet het proces eruit en wat verwachten we van elkaar? En hoe ziet het proces en samenwerking eruit totdat de eerste deelnemers online gaan leren?
Voordat jouw deelnemers inloggen om te leren, doorlopen we diverse fases van de implementatie. We starten met de techniek want dat is de basis voor de andere fases. Vanuit de onderwijskundige doelen kan je bepalen welke vaardigheden en leermiddelen nodig zijn. De trainingen en workshop worden op maat verzorgd om deze doelen te bereiken. Samen richten we de leeromgeving in zodat jouw deelnemers straks goed kunnen leren en een prettige ervaring hebben in de online leeromgeving.
Deze aanpak noemen wij de Moodle Implementation Journey.
Hoe lang duurt de implementatie?
Avetica heeft 20+ jaar ervaring met het opzetten van Moodle als leeromgeving. Wij weten wat nodig is en hoe lang een Moodle implementatie kan duren. Uiteraard is het afhankelijk van aantal factoren, maar een gemiddelde implementatie neemt tussen de 3 en 5 maanden in beslag. De technische en functionele implementatie is vaak binnen 6 weken geregeld. De onderwijskundige kant van het opzetten van een leeromgeving duurt vaak langer omdat het ontwikkelen van cursussen een flinke klus is. De meeste klanten van Avetica willen zelf hun eigen content ontwikkelen en dit is ook goed mogelijk in Moodle, zeker na onze Moodle trainingen.
Wat maakt jullie werkwijze zo bijzonder?
Wat maakt onze werkwijze zo bijzonder? Het kernwoord is scaffolding. Welke mate van begeleiding en hulp is nodig om jouw doelen voor online leren te bereiken?
De werkwijze van Avetica draait rondom scaffolding, oftewel een proces waarbij de steigers worden afgebroken terwijl het gebouw wordt opgebouwd. Wij leren jou de benodigde kennis en vaardigheden en doen geleidelijk stapjes terug, met als doel dat je zelfstandig e-learning kunt ontwerpen en ontwikkelen.
Vergelijk dit met een leerkracht die haar leerlingen rekenen en taal leert, zodat zij later zelfstandig in de maatschappij kunnen leven en werken. Wij willen dus niet eindeloos je handje vasthouden, maar wij willen dat je zelfstandig gaat lopen in de wereld van online leren.
Welke niveaus van samenwerking onderscheiden jullie?
In de samenwerking die wij aangaan is het van belang om te weten wat we van elkaar verwachten. Zeker bij een implementatie van een leermanagementsysteem of de ontwikkeling van een nieuwe leermodule komen veel zaken kijken waarvoor afstemming nodig is. Door met elkaar vroegtijdig de mate van samenwerking te bespreken worden de wederzijdse verwachtingen duidelijker en kunnen we de implementatie (bege)leiden op een manier die past bij uw organisatie.
Wij zien drie niveaus van samenwerking waarbij de ervaring leert dat samenwerken op level 2 de meest duurzame oplossing is. Op deze manier combineren we uw kennis van de doelgroep en content met onze jarenlange expertise op het gebied van Moodle implementaties en digitale didactiek.
Bij deze wijze van samenwerken is de rol van Avetica beperkt. Wij zullen de installatie doen van Moodle en eventueel een thema ontwikkelen. We verzorgen een Moodle training maar u gaat zelf aan de slag met de implementatie en de inrichting. U ontwerpt en ontwikkelt zelf de content. Avetica is beschikbaar voor vragen en advies.
Wij trekken samen op bij de implementatie van Moodle. Na de installatie en ontwikkeling van een thema gaan we samen actief aan de slag met de implementatie en inrichting van de leeromgeving. We bespreken inrichtingskeuzes en samen configureren we Moodle zodat die aansluit bij uw wensen en eisen. Wij trainen jullie in Moodle en H5P en ontwerpen en ontwikkelen samen de content in Moodle. Onze ervaring leert dat deze wijze van samenwerken het beste resultaat oplevert.
Onze inzet bij deze wijze van samenwerken is groot.
Wij installeren Moodle en ontwikkelen een thema. Onze Moodle consultants implementeren Moodle en richten de leeromgeving in op basis van de wensen en eisen. Wij ontwerpen en ontwikkelen desgewenst alle content. Jij bespreekt met ons de projectvoortgang en stuurt bij waar nodig.
Welke Moodle trainingen kan ik volgen?
Voor elke rol in Moodle hebben wij een training ontwikkeld. Voor de docent en cursusontwikkelaar is de Moodle Basis Training, de workshop H5P en de workshop ‘Moodle Cursus Ontwerp Model’ geschikt. Voor de functioneel beheerder is de basistraining en de beheertraining bedoeld.
Over de training
In de Moodle Basis training leren de cursisten Moodle functioneel en onderwijskundig te gebruiken. Deze vaardigheden die we aanleren worden altijd in de didactische context geplaatst, zodat beter verankerd wordt wat de didactische mogelijkheden zijn van de functionaliteit van Moodle.
Duur
Deze training duurt 1 dag.
Onderwerpen van de training
- Wat is de leerpsychologie achter Moodle?
- Hoe is Moodle opgebouwd?
- Toevoegen en bewerken diverse bronnen, zoals documenten, weblinks en labels
- Toevoegen en bewerken diverse activiteiten, zoals forum, opdrachten, wiki’s, testen, woordenlijsten
- Configureren toegang tot Moodle en de aanwezige cursussen
- Toekennen van rollen en rechten
Onze aanpak
De training kenmerkt zich door actief en zelfverantwoordelijk leren. Dit is geheel in de stijl van Moodle, dat gebaseerd is op het sociaal constructivisme waar het actieve leren een afgeleide van is. Tijdens de praktische training Moodle is er voldoende ruimte om de vaardigheden te oefenen. De Moodle Basis training kunnen wij zowel bij u als bij ons op de locatie verzorgen en is geschikt voor maximaal 8 personen.
Over de training
In de Moodle Beheer training worden diverse beheersaspecten behandeld die als doel hebben dat u zelf het functioneel beheer kunt uitvoeren van uw eigen Moodle site en inzicht krijgt in de wijze waarop Moodle is opgebouwd.
Duur
Deze training duurt een halve dag.
Onderwerpen van de training
- Beheren van gebruikers inclusief authenticatie-mogelijkheden en bulk-upload van gebruikers
- Beheren van cursussen inclusief aanmeldingsplugins
- Het rollen- en rechtensysteem
- Instellingen en indeling van de startpagina
- Het zelf wijzigen van taalbestanden
- Veiligheidsinstellingen
- Module- en blokinstellingen
Onze aanpak
De training kenmerkt zich door actief en zelfverantwoordelijk leren. Dit is geheel in de stijl van Moodle, dat gebaseerd is op het sociaal constructivisme waar het actieve leren een afgeleide van is. Tijdens deze praktische training is er voldoende ruimte om de vaardigheden te oefenen. De Moodle Beheer training kunnen wij zowel bij u als bij ons op de locatie verzorgen en is geschikt voor maximaal 8 personen.
Over de training
Interactieve content toevoegen aan je cursus doe je met H5P. Deze open source tool uit Noorwegen is volledig geïntegreerd in Moodle en niets staat je in de weg om je cursus te verrijken met allerlei interactieve oefeningen. H5P is eenvoudig in gebruik en geeft tegelijkertijd een fantastisch visueel resultaat. Met H5P maak je eenvoudige tekst gebaseerde oefeningen tot video’s met interacties en alles wat daar tussenin zit.
Duur
Deze training duurt 1 dag.
Onderwerpen van de training
- Wat is het model achter H5P?
- Didactische inzetbaarheid van de verschillende content types
- Toevoegen en bewerken van diverse content types
- Configureren van instellingen in verschillende content types
- Rapportage-mogelijkheden
Onze aanpak
De training kenmerkt zich door een hoge mate van oefening in de praktijk. Je vertrekt niet alleen met een rugzak vol kennis, maar ook met een hoop nieuwe vaardigheden. De ‘training interactieve content met H5P’ kunnen wij zowel bij u als bij ons op de locatie verzorgen en is geschikt voor maximaal 8 personen.
Over de workshop
Met uw inhoudelijke expertise en onze expertise van digitale didactiek en Moodle kunnen we samen didactisch verantwoorde Moodle cursussen ontwerpen. De focus van dit ontwerpproces ligt op het kiezen van de juiste leeractiviteiten op basis van een gekozen didactische aanpak. Hiervoor maken we gebruik van het Moodle Cursus Ontwerp Model, wat door Avetica is ontwikkeld.
Duur
Deze workshop duurt 1 dag.
Onderwerpen van deze workshop
Het ontwerptraject bestaat uit de volgende stappen:
- Bepalen didactische context (o.a. doelstellingen, doelgroep, doorlooptijd, voorkennis) van de training
- Bepalen didactisch ontwerp, inclusief keuze voor leeractiviteiten
- Bepalen werkafspraken en ontwikkelen leeractiviteiten
- Configureren Moodle cursus
- Oplevering Moodle cursus
Onze aanpak
De workshop heeft een sterk interactief en samenwerkend karakter. In alle stappen zitten feedback- en instructiemomenten, die afhankelijk van het proces worden ingezet. De workshop kunnen we zowel bij u als op onze locatie verzorgen en is geschikt voor maximaal 8 personen.
De leeromgeving staat live. En nu?
De implementatie is afgerond en de deelnemers zijn actief aan het leren in jouw leeromgeving. Wat moet je nu doen en wat doet Avetica? Tijdens de implementatie hebben wij jou geleerd om zelfstandig Moodle te gebruiken. Vergelijk dit met het nemen van autorijlessen. Als je je rijbewijs hebt gehaald, kan je veilig aan het verkeer deelnemen. Echt leren rijden komt daarna. Zo werkt het ook met leeromgevingen. Tijdens het gebruik van Moodle na de livegang komen er allerlei vragen naar boven. Onze medewerkers staan klaar om jou Moodle support te geven. Afhankelijk van het type vraag pakt een supportmedewerker of een Moodle consultant jouw verzoek tot ondersteuning op.
Wat zijn de succesfactoren voor borging van een LMS?
Deze vraag is aanleiding geweest voor veel onderzoek en veel van de uitkomsten zijn open deuren. Natuurlijk moet de infrastructuur op orde zijn en de mensen beschikken over voldoende vaardigheden. Er moet genoeg tijd zijn om cursussen te ontwikkelen en de leeromgeving te beheren. Voldoende budget, leiderschap en heldere processen zijn uiteraard noodzakelijk. Klinkt allemaal logisch en nuttig. Eén succesfactor is katalysator in het geheel.
Ken je de uitspraak: alles wat je aandacht geeft, groeit? Wij zien dat dit zeker ook geldt voor het duurzaam en effectief gebruiken van Moodle. Klanten van Avetica, waar we met enige regelmaat kennis uitwisselen over Moodle en ontwikkelingen, gebruiken hun Moodle site veel beter, besparen tijd en focussen zich op hun corebusiness. Tijdens deze bijeenkomsten bespreken we welke vragen er leven bij de deelnemers en met jou en welke ontwikkelingen spelen in jouw organisatie en de impact die dit heeft op het gebruik van de leeromgeving. We leren jou extra vaardigheden aan en wij vertellen welke ontwikkelingen Moodle doormaakt en wat nuttige nieuwe tools zijn die je kan inzetten.
Voorkom het afhaken van deelnemers in jouw leeromgeving omdat Moodle niet goed is ingericht. Samen met onze Moodle consultant zorgen we voor een prettige leeromgeving waar effectief geleerd kan worden.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.