Scroll of Death (1): Vermijd leercontent in labels

Home » Moodle tips » Scroll of Death (1): Vermijd leercontent in labels

In deze serie artikelen over het vermijden van de Scroll of Death, wil ik niet direct beginnen met de standaard tips over andere cursusformats, maar met een opvallend verschijnsel wat we regelmatig terugzien in cursussen. Op een cursuspagina staan naast de diverse leeractiviteiten en bronnen veel labels met leercontent erin. Zelfs complete Youtube video’s worden toegevoegd aan sectiebeschrijvingen en labels.

Waarom je dit niet zou moeten willen, is om twee redenen:

  1. De cursuspagina wordt te lang, dus het voorkomen van de ‘scroll of death’
  2. Sectiebeschrijvingen en labels zijn bedoeld om de deelnemers door het leerproces te leiden, en niet om iets aan te leren. Dat gebeurt een niveau dieper op activiteits- of bronniveau. Dus een helder onderscheid tussen leercontent en het leerproces!

 

Moodle_Sectie
Voorbeeld van een Moodle sectie met titel, label voor het leerproces en de vier leeractiviteiten.

 

Home » Moodle tips » Scroll of Death (1): Vermijd leercontent in labels

Waarom kiest 80% voor Moodle Workplace?

Ontdek hoe Moodle Workplace jouw organisatie helpt met slimme oplossingen, maatwerk en efficiënte leertrajecten. Kies ook voor slimmere oplossingen en meer resultaat met minder inspanning.

MoodleMoot Nederland Vlaanderen 2026 - logo

MoodleMoot 2026

Ben jij een Moodlelaar? Kom dan naar de Moodlemoot en wordt geïnspireerd door andere Moodlelaars. Zien we jou op 17 maart 2026 in Dordrecht?