Veiligheid in Moodle
Met de nieuwe gebruikersinterface van Moodle 4.0 werd er nog een nieuwe functie geïntroduceerd. Elke keer als je inlogt in Moodle op een nieuw device of browser krijg je direct een e-mail. Deze bevat informatie en een waarschuwing om je wachtwoord te veranderen als je de inlogpoging niet herkent. Dit zien we steeds meer bij online applicaties en het is een onderdeel bij het veilig gebruik van Moodle.
Uitschakelen van deze meldingen
Niet iedereen zit op deze e-mails te wachten en gelukkig kan je dit op twee manieren uitschakelen.
1. Via sitebeheer: De beheerder van Moodle kan deze melding voor alle gebruikers uitschakelen via <jouwmoodlesite>/admin/message.php. Of via Sitebeheer | Algemeen | Berichten | Instellingen meldingen en dan zoeken naar de optie ‘Melding nieuwe login’.
2. Via eigen profiel: elke gebruiker kan deze meldingen ook zelf uitschakelen. Klik op Meldingen in de bovenbalk, daarna op het tandwieltje en zoek naar de optie ‘Melding nieuwe login’.
Verbeteringen?
Het zou mooi zijn als er nog enkele verbeteringen door Moodle worden doorgevoerd. Bijvoorbeeld dat alleen een e-mail verstuurd wordt als je inlogt op een andere computer, browser of device. Of dat je kan aangeven dat een browser voor 30 dagen lang wordt vertrouwd.
Arnout is meer dan alleen de directeur van Avetica; hij is een echte Moodlelaar. Zijn passie voor digitaal leren en zijn drive om organisaties te helpen groeien, zijn de drijfveren achter zijn werk. Arnout is een autoriteit op het gebied van Moodle en staat bekend om zijn pragmatische aanpak en zijn vermogen om complexe zaken op een begrijpelijke manier uit te leggen.
Hij heeft alle Nederlandstalige MoodleMoots bezocht die sinds 2005 werden georganiseerd waar hij ook vaak zijn kennis deelde. Door zijn familie wordt hij vaak ‘Mister Moodle’ genoemd.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.