Hoe breng je de Europese geschiedenis tot leven voor middelbare scholieren en leer je hen de relevantie ervan voor de wereld van vandaag? The House of European History, onderdeel van het Europees Parlement, heeft deze vraag aangepakt door in nauwe samenwerking met Avetica het project HistoriCall op te zetten. Het resultaat is een inspirerend antwoord; een innovatieve digitale leeromgeving gebouwd op Moodle Workplace. Dit platform nodigt studenten uit heel Europa uit om zich kritisch en actief bezig te houden met het verleden en de invloed ervan op het heden te ontdekken.

Een Europese vraag, een Europees antwoord
HistoriCall is voortgekomen uit een grootschalig behoeftepeiling onder meer dan 1000 docenten in heel Europa. Onderwijzers uitten een duidelijk verlangen naar toegankelijke, audiovisuele leermiddelen die aansluiten bij de belevingswereld van leerlingen. Er was vooral veel vraag naar inhoud die gericht was op de Europese Unie en moderne benaderingen van geschiedenisonderwijs. Deze waardevolle input vormde de basis voor de ontwikkeling van HistoriCall, dat nu gratis online beschikbaar is in alle 24 officiële EU-talen.
Van vraag naar inzicht: nieuwsgierigheid als startpunt

De leeromgeving is gebaseerd op de Visible Thinking-methode, ontwikkeld aan Harvard University. Deze aanpak moedigt leerlingen aan om het verleden vanuit meerdere perspectieven te verkennen en persoonlijke verbanden te leggen met historische figuren en gebeurtenissen. In plaats van te focussen op passieve kennisoverdracht, staat nieuwsgierigheid centraal: door vragen te stellen, verbanden te leggen en na te denken over actuele onderwerpen door de lens van de geschiedenis, worden abstracte onderwerpen concreet en betekenisvol.
Een goed voorbeeld is de module waarin leerlingen fictieve sociale-mediaprofielen van historische figuren onderzoeken. Op deze manier leren ze niet alleen wie de pioniers van de Europese integratie waren, maar krijgen ze ook inzicht in hun motivaties, uitdagingen en visies. De stijl sluit aan bij de belevingswereld van de leerlingen, waardoor de geschiedenis tot leven komt en ze begrijpen waarom het belangrijk is in de wereld van vandaag.
Privacyvriendelijk
Een bijzonder aspect van HistoriCall is de doordachte benadering van de privacy van studenten. Europese regelgeving (zoals de GDPR) werd niet gezien als een obstakel, maar als een kans om innovatieve oplossingen te ontwikkelen. Door anonieme registratie mogelijk te maken en dashboards voor docenten te bieden, biedt het platform inzicht in de voortgang van studenten zonder persoonlijke gegevens te verzamelen. Dit privacybewuste ontwerp maakt HistoriCall geschikt voor een jonger publiek en aanpasbaar aan verschillende onderwijscontexten.
Ze gaven duidelijke en relevante inzichten in de Europese geschiedenis, waardoor het gemakkelijker werd om complexe onderwerpen te begrijpen.
Docent maatschappijleer en taal uit Luxemburg
Studenten hielden van een ander soort lesverloop.
Taalleraar uit Slovenië
Ze hadden het gevoel alsof deze mensen [EU-pioniers] rechtstreeks met hen spraken… ze realiseerden zich het belang van hun prestaties.
Taalleraar uit Polen
De parallellen met het heden en de relevantie voor het persoonlijke leven waren uitstekend. Hierdoor konden studenten nadenken over de invloed op hun eigen leven en konden ze zich identificeren met de persoonlijkheden.
Taalleraar uit Oostenrijk, studenten 15 tot 17 jaar oud
Door een post te maken, konden ze de situatie tot leven brengen; discussies en debatten begonnen automatisch. Sommige leerlingen plaatsten hun inhoud zelfs op hun Instagram-profiel 😉
Geschiedenisleraar uit België, leerlingen van 17 tot 18 jaar
Moodle Workplace als motor achter het leerplatform

Voor de technische implementatie van HistoriCall koos het projectteam voor Moodle Workplace vanwege de flexibiliteit, schaalbaarheid en robuuste leermogelijkheden. Avetica was verantwoordelijk voor het opzetten van het platform, het ontwikkelen van extra functionaliteit en het selecteren van geschikte community plugins. In nauwe samenwerking met het leerteam van het House of European History creëerden ze een intuïtieve en visueel aantrekkelijke leeromgeving die voldoet aan de hoge ambities van het project.
Door standaard Moodle-functionaliteiten te combineren met didactische expertise en slimme uitbreidingen, is het resultaat een platform dat niet alleen eenvoudig te beheren is, maar ook goed voorbereid is op toekomstige groei.
Een samenwerking om trots op te zijn
De samenwerking tussen House of European History en Avetica werd gekenmerkt door open communicatie, een gedeelde visie op leren en enthousiasme om samen een boeiende leeromgeving te creëren. Vanaf de eerste ontwerpschets tot de officiële lancering werkten multidisciplinaire teams nauw samen, met een sterke focus op detail en gebruikerservaring. Feedback van meer dan 100 docenten en 2.000 leerlingen tijdens de testfase leidde tot zinvolle verbeteringen en fine-tuning van het platform.
De resultaten spreken voor zich: docenten beschrijven het materiaal als ‘interactief’, ‘modern’ en ‘een nieuwe manier van leren’. Leerlingen waarderen vooral het gebruik van technologie, de aansprekende vormgeving en de duidelijke verbinding tussen heden en verleden.
Meer weten?
Bezoek de leeromgeving van HistoriCall via learn.historia.europa.eu en ervaar zelf hoe Moodle Workplace wordt ingezet om Europees burgerschapsonderwijs te versterken.