AI gebruiken bij Moodle vragen? Avetica Intelligence blijft nodig

Home » Moodle tips » AI gebruiken bij Moodle vragen? Avetica Intelligence blijft nodig

We horen het steeds vaker; klanten die AI gebruiken om snel antwoord te krijgen op hun vragen. Dit is een wereldwijde trend en wij maken hier ook al volop gebruik van. Maar kloppen de antwoorden en adviezen ook altijd? Weet AI de context en op welke data is AI getraind? We delen onze gedachten en ervaringen in dit artikel.

Concreet voorbeeld van een misser

Vorige week kregen wij een vraag van een klant. De klant had aan een AI-tool gevraagd of er in de rapportgenerator van Moodle Workplace ook de rapporten van de Feedback module (mod_feedback) beschikbaar zijn als gegevensbron. Een heel logische vraag, want de rapportgenerator is een krachtige tool om zelf allerlei rapporten samen te stellen en periodiek te versturen. AI gaf als antwoord dat de klant de gegevensbron ‘Feedback responses’ moest gebruiken. Maar deze specifieke gegevensbron bestaat niet (althans, nog niet…) De AI-tool had de informatie waarschijnlijk samengevat op basis van algemene documentatie van Moodle over rapportages, maar miste de cruciale context dat voor de Feedback-module geen gegevensbron beschikbaar is in de rapportgenerator.

Dit is een kenmerkend voorbeeld van hoe AI de context kan missen. Het kan feiten uit verschillende bronnen combineren om een logisch klinkend antwoord te vormen, maar het mist vaak de nuance of de feiten.

Twee tips voor betere hulp van AI

Er zijn genoeg artikelen en video’s beschikbaar hoe AI je kan helpen bij het zoeken naar antwoorden. Op basis van mijn ervaringen deel ik twee tips waarmee je betere hulp krijgt.

  1. Juiste prompt/instelling bij je AI-tool: wil je betere antwoorden, schrijf dan je prompt beter. Dit is de opdracht die je invoert. Zet ook ‘Deep Research’ of een vergelijkbare instelling aan. Zie hieronder een voorbeeld hoe je door een betere prompt de kans vergroot op een kwalitatief goed antwoord.
  1. Deel je scherm met AI en laat je helpen: Met AI Studio van Google heb je de mogelijkheid om je scherm te delen. Als je dit hebt gedaan, kan je al pratend of typend je hulpvraag stellen. Omdat AI Studio jouw scherm ziet, kent AI de context beter en kan hij je helpen.

Aandachtspunten en bedenkingen

Wat je altijd moet bedenken, AI is getraind met data die te vinden is op het internet. Voor informatie over Moodle zal dit docs.moodle.org en moodle.org zijn, maar ook de artikelen en video’s van Moodle Partners. Als er weinig wordt geschreven over de rapportgenerator van Moodle Workplace, dan heb je een grotere kans dat AI een verkeerd antwoord geeft.

Zou de mogelijkheden die AI biedt ook het einde betekenen aan de Moodle trainingen die wij geven? Voor korte afgebakende instructies misschien op termijn wel. Maar een dag(deel) training verzorgd door een mens, vinden de meeste beginnende Moodlelaars nog steeds erg prettig.

Bij Avetica zien we AI vooral als ‘Augmented Intelligence’. Het heeft veel toegevoegde waarde, maar de menselijke controle blijft cruciaal. En als het om vragen en advies over Moodle gaat, dan heb je ook ‘Avetica Intelligence’ nodig. 😁 

Home » Moodle tips » AI gebruiken bij Moodle vragen? Avetica Intelligence blijft nodig

Waarom kiest 80% voor Moodle Workplace?

Ontdek hoe Moodle Workplace jouw organisatie helpt met slimme oplossingen, maatwerk en efficiënte leertrajecten. Kies ook voor slimmere oplossingen en meer resultaat met minder inspanning.

Blijf op de hoogte

Wij delen regelmatig tips en nieuwtjes over Moodle. Door jouw e-mailadres hieronder in te vullen, ontvang je direct een notificatie zodat je goed op de hoogte van Moodle blijft.

Voeg je bij 330 andere abonnees