Hoe KLM naar één centraal beheerd LMS met Moodle Workplace ging

  • >
  • Case studies
  • >
  • Hoe KLM naar één centraal beheerd LMS met Moodle Workplace ging

Diverse leeromgevingen met Moodle

KLM gebruikt al meer dan 10 jaar, naast een ander LMS, Moodle als leermanagementsysteem (LMS). De flexibiliteit, lage Total Cost of Ownership (TCO) en de mogelijkheid om eenvoudig nieuwe functionaliteit bij te bouwen zijn redenen waarom KLM naar volle tevredenheid Moodle blijft gebruiken. De uitdaging voor onze blauwe nationale trots was om vanuit 10 verschillende Moodle sites naar één centraal beheerde Moodle site te gaan, rekening houdend met de diverse doelgroepen. Naast de eigen medewerkers zijn er ook andere doelgroepen zoals leveranciers, partners en studenten van MBO’s waaraan KLM e-learning aanbiedt. Vraag is dus: Hoe krijg je een grote organisatie als KLM naar één centraal beheerd LMS?

Multi-tenancy in Moodle Workplace als oplossing

In 2019 kwam Moodle Workplace op de markt waarmee je afgeschermde leeromgevingen kan bieden per doelgroep. Dit wordt multi-tenancy genoemd. Met Moodle Workplace kan KLM meerdere doelgroepen bedienen en afscheid nemen van alle losse Moodle sites. Een lange wens van KLM om tot één centraal LMS te komen kwam in vervulling.

Geleidelijke aanpak

De start van de implementatie van Moodle Workplace viel samen met de eerste lockdown in 2020. Een geleidelijke aanpak was de enige keuze die we hadden. De implementatie begon met de installatie van Moodle Workplace en het ontwikkelen van een thema in de huisstijl van KLM. In de tweede fase konden we beginnen aan het configureren en inrichten van de diverse tenants.

Inrichting van Moodle Workplace

Naast de technische implementatie is er veel aandacht voor de juiste inrichting van Moodle Workplace. Welke flow doorlopen de deelnemers na het inloggen, wie moet welke rapportages krijgen, welke didactische scenario’s zijn er en hoe kunnen we de gebruikerservaring optimaliseren.

In nauwe samenwerking met de learning & development specialisten van KLM hebben we deze inrichting gerealiseerd, soms met aanvullende community plugins en maatwerk. Tijdens het inrichten is er kennisoverdracht geweest zodat KLM de nodige kennis en vaardigheden heeft om zelfstandig nieuwe zaken op te pakken.

Koppeling met HR-systeem

Niet KLM’ers kunnen direct toegang krijgen tot Moodle Workplace. Voor KLM was het belangrijk dat KLM’ers vanuit Cornerstone doorgestuurd werden via een koppeling naar Moodle Workplace. Eigen ontwikkelaars van KLM hebben deze koppeling gerealiseerd waarbij Avetica de webservices heeft geconfigureerd en ondersteuning heeft geboden bij het testen.

Samenwerking

Er vindt periodiek overleg plaats tussen de learning & development specialisten van KLM en de Moodle consultants van Avetica. Op deze manier wordt kennis en informatie uitgewisseld over de leerstrategie van KLM en de ontwikkelingen van Moodle Workplace.

Moodle Workplace dienstverlening

  • 20.000 gebruikers
  • 4 tenants
  • 235 cursussen
  • 32.859 toetsvragen

Met Moodle Workplace kunnen we alle doelgroepen onder een dak bedienen, waarbij we de content ook op een plek hebben zodat het beheer overzichtelijk is geworden. Gedurende het project kwam duidelijk de expertise van Avetica naar voren. Ze hebben ons uitstekend geadviseerd om de inrichting zo efficient mogelijk te maken. Daarnaast brengen ze de benodigde kennis goed naar ons over. Zeker de documentatie, in beeld en geschrift, heeft een grote bijdrage geleverd in het zelfstandig kunnen opereren.

Edwin Bleumink
Innovation Manager Learning Technology
Hand click
Nieuws en tips over Moodle

Ontvang van elke blog die wij schrijven een notificatie op je e-mailadres, zodat je goed op de hoogte blijft over Moodle.
Afmelden is altijd mogelijk.

Voeg je bij 459 andere abonnees