Een langgekoesterde wens van Avetica gaat in vervulling. Met de nieuwe versie 4.5 van Moodle Workplace kan je nu per tenant zelf het domein bepalen. Dit en andere functionaliteit geeft organisaties nog meer mogelijkheden om voor hun klanten een gepersonaliseerde leeromgeving te maken. Lees hier waarom wij zo enthousiast zijn over deze mooie nieuwe functie.
Het begon in 2019
Toen in 2019 Moodle Workplace als enterprise versie werd gelanceerd, waren wij erg gecharmeerd van multi-tenancy. Hiermee kan je afgeschermde leeromgevingen voor specifieke doelgroepen maken met een eigen look-and-feel, startpagina’s, tenant-beheerders en nog meer. Het enige wat wij direct vroegen aan de ontwikkelaars, is of een tenant ook een eigen (sub)domein kon krijgen. Helaas was dat niet mogelijk. We zagen toen al de business potentie van deze wens en lieten dit niet los.
Roadmap van Moodle Workplace
Als Moodle Premium Partner zijn wij lid van de Product Advisory Group van Moodle Workplace. In deze groep bepalen we samen de roadmap van de enterprise versie van Moodle. Avetica heeft gezorgd dat onze wens op de roadmap kwam en hebben we gelobbyed om hoge prioriteit, want we weten dat veel van onze klanten deze functionaliteit nodig hebben. Het ontwikkelen en implementeren had wel wat meer voeten in de aarde, maar in versie 4.5 is onze wens in vervulling gegaan: per tenant kan je nu een eigen (sub)domein opgeven.
Wat is de toevoegde waarde?
Waarom wil een organisatie een eigen (sub)domein per tenant instellen? Laat ik dit uitleggen aan de hand van een voorbeeld.
Een ziekenhuis heeft meerdere doelgroepen en vakgebieden waaraan cursussen worden aangeboden. Voor elke doelgroep wil het ziekenhuis een afgeschermde leeromgeving faciliteren die op maat is ingericht. Tot versie 4.4 moesten we dit als volgt inrichten qua url’s:
- ziekenhuis.nl/?tenant=personeel
- ziekenhuis.nl/?tenant=leveranciers
- ziekenhuis.nl/?tenant=huisartsopleiding
- ziekenhuis.nl/?tenant=zorgacademie
Vanaf Moodle Workplace 4.5 kunnen we de volgende url’s gebruiken:
- personeel.ziekenhuis.nl
- leveranciers.ziekenhuis.nl
- academie.huisartsopleiding.nl
- zorgacademie.nu
Dit lijken vier aparte leeromgevingen, maar in werkelijkheid is het één Moodle Workplace site met vier tenants. Wat hetzelfde blijft is dat per tenant de huisstijl van de doelgroep, de startpagina, de wijze van inloggen en de beheerders ingesteld kunnen worden. Ook per tenant kan je eigen organisatiestructuren, leerlijnen, certificeringen, rapportages en workflows instellen.
Let op dat er op de server en in de DNS de nodige instellingen geconfigureerd moet worden. Dus er is meer nodig dan alleen het (sub)domein invullen in Moodle Workplace.
In versie 4.5 kan je ook per tenant de ‘user tour’ inrichten. Op deze manier kan je per doelgroep een rondleiding inrichten die specifiek is gemaakt voor deze tenant.
Business development
Een ander voorbeeld om de kracht van deze functionaliteit duidelijk te maken. Stel dat je een opleidingsinstituut bent en je verkoopt aan meerdere klanten hetzelfde aanbod. Je wilt per klant een op maat gemaakte academie aanbieden voor meer services en verbondenheid.
Tot versie 4.4 moesten we dit als volgt inrichten qua url’s:
- jouwacademie.nl/?tenant=klantA
- jouwacademie.nl/?tenant=klantB
- jouwacademie.nl/?tenant=klantC
- jouwacademie.nl/?tenant=klantD
Vanaf Moodle Workplace 4.5 kunnen we de volgende (sub)domeinen gebruiken:
- jouwacademie.nl (hoofd-domein)
- academie.klantA.nl
- leerplein.klantB.nl
- lerenbij.klantC.nl
- leerplatform.klantD.nl
Met Moodle Workplace 4.5 maak je per klant een tenant met specifieke huisstijl, domein en inrichting. Je kan zelfs het beheer van gebruikers helemaal veilig bij je klant neerleggen. En de cursussen? Die maak en beheer je zelf. Als je aanpassingen doorvoert in cursussen, wil je niet bij elke klant de aanpassingen ook nog moeten doorvoeren. Dat wil je uiteraard maar één keer doen, want dat scheelt tijd en geld. Lees daar meer over in een eerdere serie blogs over centraal contentbeheer.
Verpak deze aanpak in een jaarlijks abonnement en je hebt een goed business model waar alle partijen blij van worden. Meer weten, neem contact op voor een demo.
Arnout is meer dan alleen de directeur van Avetica; hij is een echte Moodlelaar. Zijn passie voor digitaal leren en zijn drive om organisaties te helpen groeien, zijn de drijfveren achter zijn werk. Arnout is een autoriteit op het gebied van Moodle en staat bekend om zijn pragmatische aanpak en zijn vermogen om complexe zaken op een begrijpelijke manier uit te leggen.
Hij heeft alle Nederlandstalige MoodleMoots bezocht die sinds 2005 werden georganiseerd waar hij ook vaak zijn kennis deelde. Door zijn familie wordt hij vaak ‘Mister Moodle’ genoemd.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.