Wat zijn leerpaden?
Een leerpad bestaat uit diverse leeractiviteiten in een bepaalde volgorde zodat op een gestructureerde manier kennis en vaardigheden geleerd worden. Met Moodle beschik je over veel didactische werkvormen (50+) die je eenvoudig in een bepaalde volgorde kan zetten. Denk aan oefenopdrachten, interactieve instructiemodules, fora om casuïstiek te bespreken, toetsen en nog veel meer. Welke werkvormen je kiest, hangt af van de didactische analyse. Op basis van leerdoelen, kenmerken van de doelgroep en andere contextafhankelijke zaken maak je een didactisch ontwerp.
Waarom meer aandacht voor leerpaden?
In gesprekken met klanten wordt steeds vaker de volgende vraag gesteld: ‘Hoe kan ik eenvoudig leerpaden in Moodle maken?’. Ik zie twee belangrijke redenen waarom organisaties met leerpaden willen werken:
- Flexibilisering van je onderwijs
- Centraal contentbeheer
Ad 1. Flexibilisering van je onderwijs
We hebben sinds de Industriële Revolutie ons onderwijs effectief georganiseerd. Alle kinderen doorlopen hetzelfde onderwijsprogramma in (liefst) hetzelfde tempo. Net zoals bij een fabriek waarbij je controle hebt van de input tot de output. Mensen zijn echter geen productiemiddelen en vanuit mijn tijd in het onderwijs weet ik dat dit onderwijssysteem voor een groep kinderen niet het juiste is. Mensen verschillen in hun manier van leren en reeds aanwezige kennis. Het werk waarvoor mensen worden opgeleid, verandert regelmatig. Dit betekent gelukkig niet dat we alle bestaande opleidingsprogramma en cursussen overboord moeten gooien. We willen steeds vaker onderdelen hieruit op maat aanbieden aan een bepaalde groep mensen.
Ad 2. Centraal contentbeheer
Wil je maatwerk leveren in jouw onderwijs, dan is de kans groot dat docenten kopieën gaan maken van bestaande cursussen en daarin de noodzakelijke aanpassingen gaan doen. De content in de cursussen is aan verandering onderhevig, bijvoorbeeld door nieuwe wet- en regelgeving of nieuwe inzichten vanuit de wetenschap. Ga je een wijziging in de content op 8 verschillende plaatsen aanpassen? En hoe weet je dat je alles hebt gewijzigd wat je moest veranderen?
Centraal contentbeheer is een strategie waarbij je op één plek je content beheert. Wijzigingen in de content verander je op één plek. Dat scheelt veel tijd en geld en voorkomt fouten in de content. Wil je hier meer over weten? In 2021 heb ik een serie blogs en een webinar verzorgd over centraal contentbeheer.
Wat is de uitdaging?
De uitdaging is om korte afgebakende cursussen te maken. Daarmee bedoel ik dat een cursus één thema behandelt dat zoveel als mogelijk los staat van andere thema’s. Als dit lukt, beschik je over een verzameling cursussen die je in een leerpad kan zetten. Anders gezegd: elke cursus is een bouwsteentje en met de verschillende steentjes kan je meerdere bouwwerken in elkaar zetten.
Hoe creëer ik leerpaden in Moodle Workplace?
In Moodle Workplace zijn er verschillende tools om effectieve leerpaden samen te stellen.
- Programma is een verzameling van verschillende cursussen. Met deze tool in Moodle Workplace kan je eenvoudig een programma maken en daar cursussen aan toevoegen en deze zelfs opdelen in meerdere subsets. Op deze manier heb je de mogelijkheid om je leerpad op te delen in verschillende fasen. Bijvoorbeeld een basis en verdieping, of een indeling per trimester. Deze tool is de meest eenvoudige manier om leerpaden te maken en te beheren.
Met de tool dynamische regels kan je automatisch een gebruiker toewijzen aan een programma op basis van bepaalde voorwaarden. - Competenties en studieplannen is een functionaliteit uit Moodle LMS die ook beschikbaar is in Moodle Workplace. Je begint met het creëeren van competentieraamwerken en studieplannen waar je cursussen mee verbindt. Aan een studieplan koppel je individuele gebruikers en/of cohorten.
Met de tool dynamische regels kan je automatisch een gebruiker toewijzen aan het studieplan op basis van bepaalde voorwaarden. - Adaptieve cursussen bevatten diverse leeractiviteiten die op basis van ingestelde criteria wel of (nog) niet beschikbaar zijn voor de deelnemers. Zo kan je een cursus beginnen met een diagnostische toets. Als de deelnemer het slagingscijfer haalt van de toets, krijgt hij andere leeractiviteiten te zien dan de deelnemer die een onvoldoende scoort. Hij zal waarschijnlijk extra oefeningen krijgen om tot het gewenste leerresultaat te komen.
Met deze functionaliteit kan je adaptieve leerpaden binnen een cursus bouwen. - Dynamische regels zijn een handige tool in Moodle Workplace om op basis van bepaalde voorwaarden een aantal acties uit te voeren. Een eenvoudige regel is dat als programma ABC succesvol is afgerond dat je dan automatisch in programma DEF wordt gezet. Maak je ook gebruik van de Organisatiestructuur in Moodle Workplace dan kan je dit soort regels zelf instellen: als een nieuwe medewerker voor het eerst inlogt in Moodle en hij werkt op afdeling A en heeft functie B, voeg hem dan toe aan het inwerkprogramma en stuur hem een berichtje hierover.
- Aangepaste pagina’s zijn ondersteunend in het leerproces. Maak bijvoorbeeld een aparte pagina voor docenten waarin specifieke rapportages voor hen beschikbaar zijn en zij inzicht krijgen in de voortgang van hun studenten.
Visuele weergave van leerpaden
Met de nieuwe UX in Moodle Workplace 4.0 kan je programma’s mooi tonen aan jouw deelnemers. Ze zien in één oogopslag welke cursussen onderdeel zijn van het programma en hoe de indeling is. Ook is duidelijk in welke volgorde ze het programma moeten doorlopen en wat hun voortgang is.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.