Onderwijs voor de toekomst
De tweede dag van de Global Moodlemoot #MootGlobal22 begint met een keynote van Andreia Inamorato Senior Researcher bij het Joint Research Centre (JRC) van de Europese Commissie. De titel van haar presentatie is “Educating for the future: the transformative power of openness” waarbij ze ingaat op de veranderingen die we ondergaan als maatschappij en de rol die (open) onderwijs daarin kan spelen. Grappig dat ze banen noemt die mogelijk ontstaan in de toekomst zoals een Metaverse psychiater die mensen kan helpen als ze vanuit de metaverse terugkomen in de normale wereld.
De EU heeft allerlei onderzoek en initiatieven gepubliceerd op het gebied van open onderwijs waaronder het Framework for Higher Education Institutions: Opening up education en het European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu.
Workshops en presentaties
Vandaag wat meer aandacht voor een aantal workshops en presentaties.
Moodle Workplace 4.0
Afgelopen maandag is Moodle Workplace 4.0 uitgekomen. Emilio Lozano toont de vernieuwde interface die volledig is gebaseerd op Moodle LMS 4.0 en nieuwe functionaliteiten zoals ‘Custom pages’ waar je eigen pagina’s kunt maken die ook toegewezen kunnen worden aan doelgroepen.
Moodle Workplace en competenties
Een Spaanse Moodle Partner deelt een succesverhaal over hoe zij de competentie functionaliteit van standaard Moodle hebben gecombineerd met dynamische regels en andere zaken in Moodle Workplace om een heel onboarding traject in te richten.
Succes Moodle in overheden
Michael Maloney van IBM USA deelt zijn ervaringen bij de inzet van Moodle (Workplace) binnen de Amerikaanse overheid. Een Moodle Workplace site met meer dan één miljoen gebruikers en meer dan 16.000 organisaties. Overheden zijn scherp op veiligheid en hebben allerlei bedenkingen bij open source maar hij bepleit juist dat Moodle veiliger is dan andere producten. Eén van zijn projecten loopt bij het Amerikaanse leger dus dat zegt misschien wel voldoende!
Moodle 4.1 en 4.2 en daarna
Barry van Oudtshoorn (Platform Manager Moodle LMS) nam ons mee in de nieuwe functies die in Moodle 4.1 en ook in versie 4.2 gaan komen en wat daarna nog op de roadmap staat. Voor nu is het belangrijk om te weten dat de Atto editor vervangen gaat worden door de TinyMCE 6 editor.
Moodle mobile app
Er is een hele sessie met sprekers die de Moodle Mobile app vrij intensief gebruiken. Er worden tips en tricks uitgewisseld en technische issues die je tegen kunt komen. De Open Universiteit deelt onderzoeksresultaten naar het gebruik van de app tijdens Covid waaruit blijkt dat mensen toch ook thuis de app vaak gebruikten en dan met name voor korte leermomenten of om nog even snel iets na te kijken of voor te bereiden voor een online sessie.
Enkele tips wanneer je inzet op het laten volgen van cursussen via de Moodle mobile app.
- Ontwerp ‘mobile first’
- Let op de grootte van je bestanden, foto’s en video’s
- Gebruik zo min mogelijk blokken
- Voeg instructies toe
- Test je cursussen zelf via de app
Voor Moodle sites gehost bij Moodle Partners is het gebruik van het Moodle app Premium Plan gratis!
Moodle NextGen
Martin Dougiamas leidt een vanzelfsprekend goed bezochte workshop waar hij zijn visie over open educatie uitgebreid heeft gedeeld.
Voorbereidingen op Moodle 4.0
North Carolina State University deelt hoe de organisatie zich heeft voorbereid op de overgang op Moodle 4.0. Een communicatieplan werd opgemaakt om gebruikers op verschillende momenten te informeren. De universiteit had veel instructie materiaal en video’s die opnieuw gemaakt moesten worden. Men heeft daarin prioriteiten gesteld wat direct bij overgang beschikbaar moest zijn en wat kon wachten. De bestaande site werd gekopieerd en geüpgraded naar 4.0 om uitgebreid te kunnen testen. Omdat ze een ‘early adaptor’ waren bleken een aantal plugins nog niet beschikbaar. Een aparte omgeving werd opgezet om trainingen te kunnen geven in een Train-the-Trainer opzet. Korte sessies van 30 minuten werden opgezet waarin gebruikers kennis te maken met de nieuwe interface. Moodle gebruikersrondleidingen (usertours) bleken erg nuttig om gebruikers uitleg aan te bieden bij specifieke nieuwe pagina’s of functionaliteiten. Op mijn verzoek beloofd men de usertours met ons te delen zodat we die kunnen importeren in andere 4.0 omgevingen.
De overgang naar Moodle 4.0 is misschien niet voor elke organisatie zo ingrijpend maar toch goed om het als een project aan te pakken en te bekijken hoe je zorgt voor een zo soepel mogelijke overgang.
Course Life Cycle
University College London ontwikkelde samen met hun Moodle Partner een plugin om de jaarovergang beter te organiseren en te automatiseren. De plugin biedt de optie om:
- categorieën aan te maken vanuit één scherm
- de gehele jaarovergang te automatiseren waarbij cursussen worden gekopieerd zonder gebruikers en automatisch in nieuwe categorieën geplaatst worden
- data van opdrachten etc. in de nieuwe cursussen vanuit één scherm aan te passen
Peter werkt sinds 2008 met Moodle. Sinds 2011 in de rol van Moodle consultant bij Avetica. In deze rol begeleidt hij de implementatie van grotere Moodle projecten. Het trainen van nieuwe Moodle gebruikers is één van de aspecten die hij daarin het leukst vindt. Peter is een autoriteit op het gebied van Moodle en staat bekend om zijn gedegen kennis van alle mogelijkheden die Moodle heeft. Peter schrijft zeer regelmatig blogs op deze site. Hij verdiept zich daarvoor in alles wat er in de community gebeurt en welke interessante plugins er verschijnen.
Sinds 2008 heeft Peter alle Nederlandstalige MoodleMoots bijgewoond. Ook was hij aanwezig op alle Global MoodleMoots alsmede enkele in het Verenigd Koninkrijk die gezien worden als voorloper van de Global MoodleMoots.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.