Wat is een Learning Experience Platform?
De afkorting LXP staat voor Learning Experience Platform en dit wordt door sommigen gezien als dé opvolger van de ’traditionele’ leermanagementsysteem (LMS). Is dit vooral marketing-gedreven om je af te zetten tegen het ‘sterk verouderde LMS’ of zit er daadwerkelijk een verschil tussen een LMS en een LXP? LXP’s claimen dat hun content interactiever is, veel meer social learning is en ook meer microlearnings bevatten (tel het aantal marketingtermen….)
De voorstanders (en vaak verkopers) zijn van mening dat een LXP een open ecosysteem moet zijn waarin de medewerker centraal staat. Dit in tegenstelling tot het LMS waar de organisatie centraal zou staan door te bepalen wat er geleerd moet worden. Bij een LXP moet het gaan om een gepersonaliseerde, sociale online leerervaring. Medewerkers hebben dus de mogelijkheid om niet alleen kennis op te doen die een organisatie aanbiedt, maar kunnen ook actief op zoek naar externe kennis. Goede uitgangspunten, maar je kan dit toch ook al (grotendeels) met de goede LMS-en?
Kenmerken van een LXP
Er zijn diverse LXP’s op de markt die onderling flink verschillen in functionaliteit. Hetzelfde zien we ook al jaren in de markt van LMS-en. Toch hebben LXP’s een aantal overeenkomstige kenmerken:
- Gamification
- Bij gamification worden spelprincipes en speltechnieken ingezet als leermiddel en deze moeten zorgen voor meer betrokkenheid en dus een beter leerresultaat
- Bibliotheek van leercontent
- In een ‘marktplaats’ van leercontent kan de medewerker zelf kiezen wat hij wil gaan leren
- Kennisdomeinen
- Content over bepaalde onderwerpen en thema’s wordt verzameld en op een gestructureerde aangeboden, zowel klassikale trainingen, e-learning, PDF-bestanden en online video’s. Een LXP heeft vaak goede mogelijkheden voor het ontdekken van relevante inhoud
- Contentcuratie
- Het proces waarbij online content wordt verzameld, geselecteerd en gefilterd en deze in een context van het werk wordt geplaatst en voorzien wordt van commentaar
- Meer focus op de medewerker
- Medewerker krijgt grotere verantwoordelijk om zelf eigen leerpad te kiezen
- Focus op skills i.p.v. op rollen
- Medewerkers willen zich breder ontwikkelen dan hun eigen functie
Moodle als LXP?
Is Moodle ook een Learning Experience Platform? Ja, dit kan je wel zo zeggen. De meeste verschillen die genoemd worden tussen een LMS en een LXP vind ik weinig steekhoudend als ik naar de uitgebreide mogelijkheden van Moodle kijk. Per ‘LXP-kenmerk’ heb ik de flexibele mogelijkheden in Moodle opgesomd:
- Interactie
- H5P voor interactie met de computer en forum, databank, hot question (als paar voorbeelden) voor interactie met andere deelnemers
- Social Learning
- leerpsychologie van Moodle is het sociaal constructivisme en social learning heeft dezelfde basis, denk aan leeractiviteiten zoals forum, databank, woordenlijst, workshop, wiki, etc.
- Microlearning
- gebruik H5P in combinatie met slim cursusformat
- Gamification
- badges, certificaten en community plugins zoals Level UP
- Bibliotheek van leercontent
- zelfaanmelding methode bij cursussen met eigen content en externe content
- Kennisdomeinen en contentcuratie
- cursus per domein met leeractiviteiten zoals databank, forum, folder, boekmodule met video’s, etc
- Focus op medewerker en skills
- goede inrichting van Moodle en het competentieraamwerk waarbij per competentie een aantal cursussen en leeractiviteiten zijn gekoppeld
Is LXP de ‘next step’ in e-learning?
De ontwikkelaars van LXP’s vinden dat zij de lat hoger leggen en goed de ontwikkelingen volgen die plaatsvinden binnen het vakgebied van leren en ontwikkelen. Niet alle ontwikkelaars van LMS-en zullen evengoed deze ontwikkeling kunnen volgen. Tegelijkertijd zijn er organisaties die nog niet eens een LMS hebben, laat staan dat zij al toe zijn aan een LXP. Belangrijk is ook de leercultuur binnen een organisatie. Een LXP implementeren met de verwachting dat elke medewerker automatisch gaat leren en kennis delen is een utopie.
En wat betreft Moodle? Het grootste leermanagementsysteem ter wereld is community driven en loopt al vooral in veel functionaliteit. Denk aan de snelle integratie van LTI en H5P.
Veel LXP’s zijn gebaseerd op het sociaal constructivisme waar Moodle al sinds de eerste versie op is gebaseerd. Met een goede en slimme inrichting kan Moodle zeker de ‘strijd’ aan met een LXP.
Arnout is meer dan alleen de directeur van Avetica; hij is een echte Moodlelaar. Zijn passie voor digitaal leren en zijn drive om organisaties te helpen groeien, zijn de drijfveren achter zijn werk. Arnout is een autoriteit op het gebied van Moodle en staat bekend om zijn pragmatische aanpak en zijn vermogen om complexe zaken op een begrijpelijke manier uit te leggen.
Hij heeft alle Nederlandstalige MoodleMoots bezocht die sinds 2005 werden georganiseerd waar hij ook vaak zijn kennis deelde. Door zijn familie wordt hij vaak ‘Mister Moodle’ genoemd.