Moodle 4.0
Half december is het zover, de release van Moodle 4.0! Afgelopen maandag is de zogenaamde ‘code freeze’ ingegaan en worden geen wijzigingen meer aangebracht in de code. Het vele testwerk kan beginnen. Met deze nieuwe Moodle versie wordt de eerste grote fase in de vernieuwing van de gebruikers ervaring (UX) afgesloten. Focus in deze fase lag met name op de gebruikerservaring in de cursus en nam anderhalf jaar in beslag. Vooral studenten en docenten zullen de sterk verbeterde interface ervaren.
Complete leeromgeving
Moodle 4.0 kent een sterke focus op de gebruikerservaring en krijgt tegelijkertijd een aantal nieuwe integraties en functionaliteiten. Moodle wordt op deze manier een steeds completere leeromgeving. In deze blog zoomen we in op drie (nieuwe) zaken in Moodle 4.0.
- Virtueel klaslokaal als leeractiviteit
- Genereer zelf rapportages op site-niveau
- Eenvoudig externe leercontent integreren
Virtueel klaslokaal als leeractiviteit
Vanaf Moodle 4.0 wordt BigBlueButton opgenomen in de standaard. Deze activiteit was al als community plugin beschikbaar. BigBlueButton stelt docenten en trainers in staat om een virtuele klas vanuit Moodle op te starten. In deze klas heb je naast de webcam, audio en het delen van presentaties de beschikking over brainstorm-ruimten, opiniepeilingen, whiteboard voor meerdere gebruikers en gedeelde notities. Allemaal bedoeld om te betrokkenheid van online deelnemers te bevorderen. De integratie van BigBlueButton maakt van Moodle een steeds completere leeromgeving.
Voor het gebruik van BigBlueButton blijft nog altijd wel een aparte licentie nodig.
Genereer zelf rapportages op site-niveau
Wie Moodle Workplace gezien heeft weet dat in deze grotere broer van Moodle LMS de tool Custom Report zit om zelf allerlei rapportages samen te stellen. Rapportages over programma’s, (her)certificeringen en cursussen. Een basis versie van deze tool komt ook in Moodle 4.0 beschikbaar. Docenten en managers kunnen straks op siteniveau eigen rapporten genereren om de voortgang van studenten te meten en de impact van leerprogramma’s te analyseren. Na verloop van tijd zullen alle bestaande rapportages in Moodle LMS worden geconsolideerd in deze tool om een consistente interface voor rapporten te bieden. Rapporten kunnen worden gefilterd, geëxporteerd naar een reeks formaten zoals CSV of Excel, gepland om automatisch te worden verzonden en beperkt tot specifieke doelgroepen op basis van hun rollen.
Onze Moodle Workplace klanten waarderen de Custom Report tool heel erg, en straks kunnen ook alle Moodle LMS gebruikers zelf eenvoudig allerlei rapportages bouwen. Ook deze functionaliteit zorgt er dus voor dat Moodle 4.0 een steeds completere leeromgeving wordt.
Eenvoudig externe leercontent integreren
De derde functionaliteit zelf is niet nieuw want de tool LTI (Learning Tools Interoperability) is al jarenlang beschikbaar in Moodle. Zie onze vele blogs over deze krachtige tool. Toch nemen we LTI op als een onderdeel dat bijdraagt aan een complete leeromgeving. Want het integreren van externe leercontent is via LTI toch wel heel eenvoudig. Omdat Moodle zelf LTI gecertificeerd is, kan je zowel de LTI-consumer als LTI-provider zonder problemen gebruiken.
Externe content kan je met LTI binnen de cursus opstarten zonder dat je eerst naar een andere website moet gaan, moet inloggen en dan pas verder kan leren. En met LTI worden ook alle leerresultaten geregistreerd in Moodle.
Arnout is meer dan alleen de directeur van Avetica; hij is een echte Moodlelaar. Zijn passie voor digitaal leren en zijn drive om organisaties te helpen groeien, zijn de drijfveren achter zijn werk. Arnout is een autoriteit op het gebied van Moodle en staat bekend om zijn pragmatische aanpak en zijn vermogen om complexe zaken op een begrijpelijke manier uit te leggen.
Hij heeft alle Nederlandstalige MoodleMoots bezocht die sinds 2005 werden georganiseerd waar hij ook vaak zijn kennis deelde. Door zijn familie wordt hij vaak ‘Mister Moodle’ genoemd.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.