Navigeren met H5P?
In deze serie van #SCORMalternatieven schreef ik eerder over de H5P oefeningen die overal ingevoegd kunnen worden. Elke H5P oefening die je in je cursus toevoegt is één didactische werkvorm. Als je meerdere H5P oefeningen achter elkaar wilt zetten in een leerlijn, heb je navigatie nodig. En H5P voorziet daar niet in. Uitzondering hierop zijn de content types Column, Course Presentation, Branching Scenario en Interactive Book. Deze types combineren andere content types tot één oefening met een navigatiestructuur. Maar voor het gros van de content types moet je iets verzinnen om de flow voor je deelnemers helder en soepel te krijgen.
Uit de praktijk ontstaan
De volgende situatie is wellicht herkenbaar: je bent in een Moodle cursus en klikt een leeractiviteit aan. Als je klaar bent hiermee, klik je in het kruimelpad op de cursusnaam en na het inladen kan je pas naar de volgende leeractiviteit. Onnodige kliks dus. Moodle heeft wel een functie waarmee je aan de onderkant van de pagina de vorige en volgende leeractiviteit ziet, maar grafisch stelt deze functie teleur. Daarnaast mis je het overzicht van leeractiviteiten en je voortgang.
Vanuit deze frustratie is het ‘Aveticamenu’ ontstaan. Onze Moodle consultants hebben een manier bedacht om een heldere navigatie en voortgang in één cursusformat te stoppen. Dit hebben we het Aveticamenu genoemd. Net zoals bij SCORM modules blader je door de leeractiviteiten heen. Het maakt niet uit of deze leeractiviteit een opdracht, quiz, forum of H5P oefening is.
Het Aveticamenu bieden wij gratis aan voor onze hostingklanten om zo een goede ervaring te kunnen bieden aan hun deelnemers.
Vergelijk twee cursusformats
In onderstaande H5P oefening (type Image Juxtaposition) heb ik screenshots gemaakt van de dezelfde cursus, alleen met twee verschillende cursusformats. Bekijk maar het verschil door de slider te verplaatsen.
Beste van twee werelden
Met de 20 leeractiviteiten van Moodle, de 46 content types van H5P en de vele community plugins heb je een enorm didactisch palet aan werkvormen die je door middels van een intuïtief cursusformat in een leerlijn zet. Je hebt het allemaal onder handbereik, gebruik het dus maar!
Arnout is meer dan alleen de directeur van Avetica; hij is een echte Moodlelaar. Zijn passie voor digitaal leren en zijn drive om organisaties te helpen groeien, zijn de drijfveren achter zijn werk. Arnout is een autoriteit op het gebied van Moodle en staat bekend om zijn pragmatische aanpak en zijn vermogen om complexe zaken op een begrijpelijke manier uit te leggen.
Hij heeft alle Nederlandstalige MoodleMoots bezocht die sinds 2005 werden georganiseerd waar hij ook vaak zijn kennis deelde. Door zijn familie wordt hij vaak ‘Mister Moodle’ genoemd.