In de strategie van Moodle zit duidelijk het uitgangspunt dat Moodle een krachtig leermanagementsysteem wil zijn en niet alle mogelijke functionaliteit zelf in huis wil hebben. Een ontwikkel- en reflectieportfolio of virtual classroomsysteem zijn bijvoorbeeld niet aanwezig binnen Moodle. Met Mahara en BigBlueButton kan je deze natuurlijk naadloos koppelen in Moodle, maar in Moodle zelf zit het niet. Denk ook aan externe leerobjecten die via LTI gekoppeld worden.
Deze integraties zijn een uitkomst voor cursusontwikkelaars en docenten omdat deze hen in staat stelt om krachtige leeromgevingen te ontwerpen en te ontwikkelen. Maar via deze integraties gaan ook persoonsgegevens vanuit Moodle naar externe systemen en met de nieuwe privacywet op komst moeten we direct onszelf een aantal vragen stellen. Waar staan deze externe systemen gehost en welke afspraken zijn er met deze leveranciers? Welke data kan een derde partij zien zonder dat de deelnemer dit weet? Hoe zijn de verschillende systemen aan elkaar verbonden?
Concreet voorbeeld: Wilfred Rubens schreef vorige maand in de blog Student weigert plagiaattool te gebruiken (in verband met een gebruikersovereenkomst) over een situatie waarin een leermanagement persoonlijke data verstuurde aan een plagiaatdetectiesysteem. Een student ging niet akkoord met de voorwaarden van deze derde partij.
Als eigenaar van een Moodle site (dus Gegevensverantwoordelijke dus) moet je zorgen dat je Verwerkersovereenkomsten hebt met alle Verwerkers en Subverwerkers. De hele keten moet dus onderlinge afspraken maken. Een flink uitdaging voor veel organisaties!
Begin maar eens met het in kaart brengen met welke systemen Moodle is verbonden en welke data wordt uitgewisseld.
Arnout is meer dan alleen de directeur van Avetica; hij is een echte Moodlelaar. Zijn passie voor digitaal leren en zijn drive om organisaties te helpen groeien, zijn de drijfveren achter zijn werk. Arnout is een autoriteit op het gebied van Moodle en staat bekend om zijn pragmatische aanpak en zijn vermogen om complexe zaken op een begrijpelijke manier uit te leggen.
Hij heeft alle Nederlandstalige MoodleMoots bezocht die sinds 2005 werden georganiseerd waar hij ook vaak zijn kennis deelde. Door zijn familie wordt hij vaak ‘Mister Moodle’ genoemd.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.