Deze week kregen we te maken met een melding van Moodle die we nog niet eerder hadden meegemaakt. Het opnieuw aanvragen van een wachtwoord werkt(e) niet. De melding die verschillende medewerkers van onze klant kregen te zien was:
We kunnen deze aanvraag niet verwerken. Vraag het wachtwoord opnieuw aan.
Het opnieuw aanvragen van een wachtwoord is iets wat altijd zou moeten kunnen, tenzij de Moodle site gekoppeld met externe authenticatiemethodes zoals SAML of OpenID. In deze situatie was dit niet het geval. Dus wat was dan wel de oorzaak van deze melding?
Het was even zoeken in de verschillende uithoeken van Moodle, maar al snel hadden we het gevonden. De gebruikers die deze melding op hun scherm kregen, stonden allemaal twee keer in de gebruikerslijst met hetzelfde e-mailadres. Normaal geeft Moodle een melding bij het aanmaken van een nieuw account dat het e-mailadres al bestaat. Maar deze melding komt er niet als een externe bron gebruikers inschiet.
Bij deze Moodle klant werden gebruikers ingeschoten via een cursusadministratiesysteem én werden gebruikers via een andere Moodle site via LTI geauthenticeerd in de Moodle site. Helaas wisten de twee afdelingen die dit zo regelde dit niet van elkaar. Samen hebben we gekozen voor de oplossing dat de gebruikers via LTI verwijderd werden. Toen werkte het opnieuw aanvragen van wachtwoorden weer gewoon. En andere optie was geweest om de gebruikers samen te voegen, bv met de plugin Merge users.
Moodle kon de aanvraag voor een nieuw wachtwoord niet verwerken, omdat niet duidelijk is welke gebruiker zijn/haar wachtwoord opnieuw wil opvragen. De noodzaak om het gehele proces van inschrijven, authenticeren en aanmelden goed uit te denken. Zeker als er externe systemen gebruikt worden en dat zien we steeds meer.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.