MoodleMoot Londen 2017 – verslag 11 april 2017 deel 2

  • Moodle tips
  • >
  • MoodleMoot Londen 2017 – verslag 11 april 2017 deel 2

In dit tweede deel van ons verslag van de MootIEUK17 kort verslag van een aantal workshops.

Integrated video/audio submission tool door Matthew Thorpe van de Manchester Metropolitan University
Deze universiteit werkt veel met presentaties door studenten. Planning van al deze presentaties was een hele uitdaging. Een tussenstap met opgenomen video’s die werden ingeleverd op USB-sticks bood niet echt een oplossing en raakten kwijt of kwamen in allerlei video formaten binnen. Binnen de School of Arts werden dan nog weer animaties gemaakt die nog weer minder mensen konden afspelen. Online video submissions bood uiteindelijk de oplossing. Om dit mogelijk te maken zijn er meerdere systemen beschikbaar.

Moodle Dashboard enhanced with Personal Data – University of Vaasa Finland
Deze universiteit uit Finland realiseerde zich dat studenten 8 verschillende systemen moesten raadplegen met allerlei verschillende logins. Moodle bleek de centrale spil te zijn. Gegevens worden nu centraal gepresenteerd op het Moodle Student Dashboard inclusief het menu van het restaurant! Docenten hebben hetzelfde dashboard alleen met data op niveau van student groepen. Mooi voorbeeld van een geslaagd dashboard.

Myfeedback plugin – University College London
UCL heeft deze plugin gemaakt en is een rapport wat voor studenten en docenten beschikbaar is. Het rapport toont een overzicht van alle activiteiten die een cijfer kunnen krijgen zoals opdrachten, toetsen etc. Ook toont het de feedback die bij de verschillende activiteiten gegeven is. Waar je dit in standaard Moodle op verschillende plekken moet gaan zoeken krijg je het in dit rapport op 1 plek.

Naast dat het een goed overzicht geeft zijn er ook nog extra functies waarbij studenten zelf nog notities kunnen maken. Voor docenten (tutors) zijn er analyses waarbij aangetekend moet worden dat men de koppeling tussen student en tutor tot stand brengt door gebruik te maken van de Moodle parent rol die je zelf aan moet maken.

Is it time to throw away your desktop and start designing for Mobile first?

Dit is de titel van de afsluitende panel discussie op 11 april. Als eerste ontstaat de discussie wat in dit kader met ‘Mobile’ wordt bedoeld? Heb je het over leren via je mobiele device met een reguliere browser of heb je het over leren via de Moodle App? Ook worden er verschillende statistieken bijgehaald die elkaar lijken tegen te spreken als het gaat om het percentage gebruik van de desktop of mobiel in geval van Moodle. Mijn belangrijkste conclusie is dat aandacht voor een goed cursusontwerp met voldoende afwisseling in werkvormen het belangrijkste is ongeacht het device waarmee mensen ernaar kijken. Eerst didactiek dan techniek.

Blijf op de hoogte

Vul je e-mailadres in en lees als eerste onze blogs over Moodle.

Voeg je bij 1.920 andere abonnees
Hand click
Nieuws en tips over Moodle

Ontvang van elke blog die wij schrijven een notificatie op je e-mailadres, zodat je goed op de hoogte blijft over Moodle.
Afmelden is altijd mogelijk.

Voeg je bij 1.920 andere abonnees