De eerste inhoudelijke presentatie waar ik deel aan nam op de Moodlemoot 2017 in Londen werd verzorgd door Olivia Fox & Natalia Czuba van de University of London.
Ze vertelden over hun ervaringen met het implementeren van de spiksplinter nieuwe Moodle 3.2 versie binnen de Universiteit. Deze nieuwe Moodle versie biedt een hele nieuwe look & feel, zodoende hebben ze deze onderworpen aan een hele diepgaande serie van gebruikers tests. University of London betrok daarbij gebruikers uit zowel de docenten, de lerenden als de beheerders.
Over het algemeen werd de nieuwe Moodle versie positief ontvangen door de verschillende testgroepen. Er kwamen echter een aantal “pijnpunten” naar boven waar University of London in hun eigen iteratie van het nieuwe thema voor Moodle 3.2 (Boost) een oplossing voor heeft laten bouwen. Hieronder de hoofdpunten:
Verborgen cijfers niet duidelijk genoeg aangegeven.
De verborgen cijfers worden slechts met een “gesloten” oogje aangegeven. Hierdoor was het voor de docenten niet altijd goed duidelijk of de cijfers nu wel of niet zichtbaar waren. Om dit duidelijker aan te geven voegden ze een waarschuwing toe in tekst in een rood kader.
Het geven van feedback in PDF feedback niet als intuïtief ervaren.
De overgang van de ‘oude’ stijl van het geven van feedback op de ingeleverde opdrachten en/of documenten was voor de docenten lastig. Ze konden niet direct hun weg vinden in de opbouw van de pagina. Hier was dus nog een stap in het begeleiden van de docenten wenselijk in het gebruik van de nieuwe grading pagina.
Beoordeling en feedback rapportage pagina.
De feedback die in de Opdracht module gegeven wordt door docenten is niet op alle pagina’s beschikbaar waar een kopje “feedback” staat. Door een slim stukje renderer te laten schrijven in de nieuwe vormgeving, wordt nu op de rapportage pagina in het cijferboek de feedback getoond die in de Opdracht module wordt gegeven.
Afsluitende tip
De dames sloten af met de tip om actief feedback te vragen bij het implementeren van een nieuwe Moodle versie en uiterlijk. Ze gaven aan dat het dan niet altijd even makkelijk is om in de leerlingengroepen zover te krijgen om actief deel te nemen aan het feedback proces. Daarom besloten ze om een financiële vergoeding aan te bieden aan de leerlingen in ruil voor actieve deelname.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.