MoodleMoot Londen 2017 – verslag 11 april 2017

De MoodleMoot Londen start vandaag met de keynote verzorgd door Gavin Henrick, Business Development Manager werkzaam voor Moodle HQ. Martin Dougiamas is niet aanwezig maar spreekt de zaal nog kort toe via een video verbinding met Perth. Er zijn ruim 300 deelnemers uit 31 verschillende landen. De titel van de keynote is ‘News and roadmap’. Gavin toont ons de missie van Moodle: “Empowering educators to improve the world” met als visie “To give the world the most effective platform for learning” en hij benadrukt nog eens dat Moodle een organisatie is die gedreven wordt door de missie en niet zozeer door financiële prikkels.

Gavin blikt terug op de ontwikkeling van Moodle 3.1 en 3.2 en vooruit naar Moodle 3.3 waarover wij hier ook al een reeks artikelen publiceren. Er is zelfs al nieuws over 3.4 waarin onder andere verbeteringen komen voor de kalender.

Ook wordt een oproep gedaan om deel te nemen aan Project Inspire. Moodle sites kunnen met een speciale plugin geanonimiseerd data aanleveren. Moodle hoopt door de data van een groot aantal Moodle sites te verkrijgen een stap te maken in Learning Analytics tools.

Moodle Mobile blijft een speerpunt en vanaf Moodle 3.3 wordt 91% van alle activiteiten ondersteunt. Ook zal er weer Moodle MOOC zijn in de zomer gebaseerd op Moodle 3.3

Afsluitend stelt Gavin de zaal de vraag wat de ‘Moodle future’ is? Er komen geen verrassende opmerkingen dus kunnen we voorzichtig concluderen dat de juiste richting is ingezet.

Na de keynote zijn er verschillende workshops waarvan ik er in dit eerste verslag een tweetal uitlicht.

What makes a good Moodle quiz?
Een workshop verzorgd door Tim Hunt & Chris Nelson van de Open Universiteit. Studenten aan de OU leren vanuit bijvoorbeeld huis, de bus, een onderzeeër of de gevangenis. De Moodle quiz helpt studenten bij hun leerproces en wordt ook als ‘fun’ ervaren. Er wordt veel gebruik gemaakt van diagnostische testen maar natuurlijk ook testen die beoordeeld worden. 40% van de vragen is multiple choice die altijd worden ondergebracht in gestructureerde categorieën. Enkele tips vanuit de praktijk van de OU.

  • Denk goed na waarvoor je de quiz inzet en kies daarbij het juiste gedrag
  • Geef voor aanvang aan wat er getoetst wordt
  • Kleinere toetsen maar wel frequent gedurende de cursus
  • Het leereffect is belangrijker dan het cijfer
  • Een cursus die start met een diagnostische toets blijkt betere slagingspercentages te geven aan het einde

Studentquiz – Quizzing going social
De presentatie van deze plugin wordt verzorgd door Marcus Green, Analyst Developer voor Moodle HQ. Studentquiz is een plugin die momenteel in het proces zit om toegelaten te worden als plugin via Moodle.org maar al wel gedownload kan worden. Naast de activiteit hoort er ook een ‘quiz behaviour‘ bij. Ik beschrijf kort wat je ermee kunt om er later op terug te komen wanneer de plugin officieel uit is.

Met Studentquiz kun je studenten quizvragen laten maken oftewel studenten doen het ‘zware’ werk en docenten kunnen de vragen goedkeuren en hergebruiken. Ook is het mogelijk om vragen een rating mee te geven. De student die de vraag gemaakt heeft kan hier punten mee verdienen. Naast een rating kunnen er comments bij een vraag gemaakt worden waarom een vraag goed is of verbeterd kan worden. Het hele proces van toetsing krijgt er op deze manier weer een hele dimensie bij.

Meer over Mootieuk17 in de komende dagen.

Blijf op de hoogte

Vul je e-mailadres in en lees als eerste onze blogs over Moodle.

Voeg je bij 1.920 andere abonnees
Hand click
Nieuws en tips over Moodle

Ontvang van elke blog die wij schrijven een notificatie op je e-mailadres, zodat je goed op de hoogte blijft over Moodle.
Afmelden is altijd mogelijk.

Voeg je bij 1.920 andere abonnees