Om een lange Moodle cursus vol met allerlei bronnen en activiteiten te voorkomen, zijn er verschillende mogelijkheden. Vandaag zoomen we in op het werken met voorwaardelijke toegang.
Met de komst van Moodle 2.0 (november 2010) was ook een veel gewenste functionaliteit toegevoegd: Restrict access, het tonen en verbergen van bronnen en activiteiten op basis van voorwaarden. Het had wat voeten in de aarde, omdat het indruist tegen de leerpsychologie van Moodle. Bij het sociaal-constructivisme is de lerende verantwoordelijk voor zijn eigen leerproces en dan ga jij niet als docent/cursusontwikkelaar bepalen welke activiteiten je wel of (nog) niet mag zien.
Maar de community heeft dit wel voor elkaar gekregen. Ondertussen is deze functionaliteit flink uitgebreid en kunnen er ook plugins voor ontwikkeld worden om meer voorwaarden te gebruiken. Zie ook onder berichten over voorwaardelijke toegang en deze Moodle Docs pagina.
Om de scroll of death te voorkomen, stel je voorwaarden in bij bronnen en activiteiten. Bijvoorbeeld: als je een voldoende heb gehaald voor een (tussen)toets, dan krijg je daarna toegang tot nieuwe bronnen en activiteiten. Zolang je de (tussen)toets niet haalt, blijven die activiteiten verborgen.
Ook handig om adaptief leren te realiseren!
Voor uitleg over de werking van voorwaardelijke toegang, kan je onderstaande video bekijken.
Arnout is meer dan alleen de directeur van Avetica; hij is een echte Moodlelaar. Zijn passie voor digitaal leren en zijn drive om organisaties te helpen groeien, zijn de drijfveren achter zijn werk. Arnout is een autoriteit op het gebied van Moodle en staat bekend om zijn pragmatische aanpak en zijn vermogen om complexe zaken op een begrijpelijke manier uit te leggen.
Hij heeft alle Nederlandstalige MoodleMoots bezocht die sinds 2005 werden georganiseerd waar hij ook vaak zijn kennis deelde. Door zijn familie wordt hij vaak ‘Mister Moodle’ genoemd.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.