Scroll of Death (1): Vermijd leercontent in labels

  • Moodle tips
  • >
  • Scroll of Death (1): Vermijd leercontent in labels

In deze serie artikelen over het vermijden van de Scroll of Death, wil ik niet direct beginnen met de standaard tips over andere cursusformats, maar met een opvallend verschijnsel wat we regelmatig terugzien in cursussen. Op een cursuspagina staan naast de diverse leeractiviteiten en bronnen veel labels met leercontent erin. Zelfs complete Youtube video’s worden toegevoegd aan sectiebeschrijvingen en labels.

Waarom je dit niet zou moeten willen, is om twee redenen:

  1. De cursuspagina wordt te lang, dus het voorkomen van de ‘scroll of death’
  2. Sectiebeschrijvingen en labels zijn bedoeld om de deelnemers door het leerproces te leiden, en niet om iets aan te leren. Dat gebeurt een niveau dieper op activiteits- of bronniveau. Dus een helder onderscheid tussen leercontent en het leerproces!

 

Moodle_Sectie
Voorbeeld van een Moodle sectie met titel, label voor het leerproces en de vier leeractiviteiten.

 

Blijf op de hoogte

Vul je e-mailadres in en lees als eerste onze blogs over Moodle.

Voeg je bij 1.920 andere abonnees
Hand click
Nieuws en tips over Moodle

Ontvang van elke blog die wij schrijven een notificatie op je e-mailadres, zodat je goed op de hoogte blijft over Moodle.
Afmelden is altijd mogelijk.

Voeg je bij 1.920 andere abonnees